‘Niks mis met de film, noch met de boodschap; wel met de afzender’
Ingmar de Lange schrijft in Tijdschrift voor Marketing dat fysieke producten zijn uitontwikkeld. Ik ben het hier niet mee eens.
De betekeniseconomie draait om welzijn.
Omdat alle betekenisvolle bedrijven een constructief, beklijvend verschil in mensenlevens willen maken, is er altijd een concreet maatschappelijk issue waaraan bedrijven – vruchtbaar, verantwoord, verbonden, verbeterend – kunnen bijdragen. Er moet een echt probleem of een echte uitdaging zijn, om een echt – betekenisvol – verschil te kunnen maken. Alleen mensen immers bepalen wat betekenisvol is. Het purpose-principe is: -hoe urgenter de issue, -hoe betekenisvoller de interventie van het bedrijf is voor me
Betekenismarketing draait om het creëren van merkwaardigheid; het creëren van waarde voor merken door bedrijven een betekenisvol maatschappelijk verschil te laten maken.
Merkwaardigheid is het creëren van waarde voor merken, door deze een betekenisvol verschil te laten maken in het leven van mensen.
De Betekeniseconomie gaat over het maken van een constructief verschil in mensenlevens door bedrijven.
Betekenismarketing is marketing in de Betekeniseconomie. Het is dus gewoon marketing. Het draait in essentie – onveranderd – om het bevredigen van consumentenbehoefte door bedrijven. Omdat de context waarin die bedrijven opereren echter ingrijpend veranderd is, is de vorm waarin die behoeftebevrediging plaatsvindt wel ingrijpend veranderd, en heeft Betekenismarketing unieke kenmerken.
Het bouwen van betekenisvolle merken begint met het purpositioning proces; het proces van betekenisvol positioneren. Betekenisvol positioneren is een inclusieve wijze van positioneren; een – betekenisvolle - plaatsbepaling voor alle dimensies van bedrijven/merken.
Betekenismarketing is een nieuwe en andere manier van marketing. Betekenismarketing kent een aantal specifieke kenmerken; karakteristieken die het herkenbaar anders maken dan conventionele marketing.
De betekeniseconomie is een geëvolueerde economie. We zijn nu aangekomen bij waarde-uitwisseling op het hoogst mogelijke - menselijke - niveau: welzijn. Geluk. Dit betekent dat mensen een - wederkerige - uitwisseling nastreven die op – wederzijds - geluk gericht is. Dit heeft grote gevolgen voor merken.
Marketing was vroeger het vak van het zoeken naar het grote, veilige midden van de markt. Daar vertoeven was voor merken het lucratiefst. Dat grote, veilige midden van de markt is echter steeds nadrukkelijker het grijze & gevaarlijke midden geworden, en zorgt voor de opkomst van een fundamenteel nieuwe waarde-positie in de consumentenmarkt; purpose.
Betekenismarketing is een kwestie van betekenisgeving; je geeft betekenis. Je geeft betekenis door te geven om mensen. Je geeft om mensen door te geven aan mensen. Je geeft als marketeer of ondernemer aan mensen met wat je gegeven is; met de middelen die je met je bedrijf voorhanden hebt om een betekenisvol verschil te maken in mensenlevens.
Een vierde (en tot september laatste) blog over de betekeniseconomie, waarin het boeken van reële maatschappelijke vooruitgang - het maken van een tastbaar positief verschil voor mensen en/of de mensheid - het hoofddoel van business vormt. Het woord wat daarbij het best de lading dekt is constructief. In de betekeniseconomie is constructief het nieuwe effectief.
De betekeniseconomie gaat business en marketing de komende jaren ingrijpend veranderen. In deze blog schets ik de 20 belangrijkste verschuivingen.
Vanaf vandaag begin ik met een nieuwe blog die in het teken staat van de betekeniseconomie en het bouwen van betekenisvolle merken: Truthmarks
Hierbij post ik het artikel dat ik schreef voor het zomernummer van Boeddha magazine over het geluksgericht organiseren van ondernemingen.
Voor wie wil weten waar in Nederland je het gelukkigst kunt wonen, lees mijn bijdrage voor Drenthe Magazine over het Bruto Provinciale Geluk van Drenthe.
Normaliter ben ik niet zo van het bloggen over één bepaald boek, maar voor Goodvertising van Thomas Kolster maak ik graag een uitzondering. Dit – belangwekkende - boek verdient alle aandacht.