Al bij de eerste zin van het boek heeft Kolster mij te pakken. Hij zegt: ‘I don’t like most advertising. In fact I hate 99% of it’. Ik werk ondertussen ruim 20 jaar in de wondere wereld van marketingcommunicatie, en heb er al die jaren altijd een haat-liefde verhouding mee gehad. Ik heb een soortgelijke uitspraak ooit gedaan in een ‘afscheidsinterview’ in de Adformatie, toen ik het reclamevak verruilde voor de baan in de muziekindustrie. Het reclamevak is zonder enige twijfel het mooiste vak ter wereld, maar tegelijkertijd wordt er door ons reclamemakers ook een enorme hoeveelheid overbodige onzin geproduceerd. Wat Goodvertising tot zo’n heerlijk boek maakt, is dat het de hele 250 pagina’s lang draait om die 1% reclame; om constructieve communicatie die laat zien dat de reclamewereld een enorme positieve maatschappelijke potentie vertegenwoordigt. Kolster laat op een ruim formaat en in full colour honderden voorbeelden van super inspirerend creatief werk – bekend en onbekend - de revue passeren. Van Chipotle’s Back to the Start tot de Support Scent van Guide Dogs Australia, van Asics Boots against racism tot Casa Do Zezinho’s Half for Happiness, en van Aicmed’s Meltdown tot de Car Recycling Drop Box van VW. Ze staan er allemaal in. Handig gerubriceerd in verschillende hoofdstukken die de verschillende aspecten van Goodvertising – bijvoorbeeld Compassion, Simplicity, Generosity en Transparency - laten zien. Wat alle verschillende uitingen met elkaar gemeen hebben, is dat ze expliciet bijdragen aan de verwording van een betere, mooiere, eerlijke, gelukkigere wereld. Het gaat om marketingcommunicatie – commercials, advertenties, guerrilla’s - van merken en NGO’s, die aandacht vragen voor hun maatschappelijke activiteiten. Het optimistische geluid van Goodvertising heeft mij oprecht geraakt en positieve energie gegeven. Het is niet alleen hartverwarmend om zo veel voorbeelden van maatschappelijk verantwoorde en betrokken bedrijven te zien; het deed me vooral ook beseffen wat we als reclamemakers maatschappelijk allemaal kunnen betekenen, en hoe belangrijk creativiteit maatschappelijk eigenlijk is. Wij kunnen écht een verschil maken. Wij kunnen maatschappelijke verantwoordelijkheid en betrokkenheid – door middel van creatieve communicatie - daadwerkelijk naar een hoger plan tillen. Een heerlijk en prachtig vooruitzicht! Goodvertising is een bron van ‘goede’ inspiratie en intentie. Wat mij betreft belandt het dan ook als ‘onmisbaar’ op het bureau van élke reclamemaker in Nederland.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!