Een onderzoek van de Financial Times uit augustus krijgt een staartje. De zakenkrant claimde destijds dat Google en Meta in 2018 stiekem een advertentiecampagne hebben opgezet gericht op tieners. Dat zou in strijd zijn met Google's eigen regels, die gepersonaliseerde reclames verbieden voor personen onder de achttien jaar. Naar aanleiding van het onderzoek wil de Europese Commissie meer informatie van Google over de campagne.
Aanvullende informatie
Google startte in augustus een intern onderzoek naar de advertentiecampagne, nadat de Financial Times er vragen over stelde. Meta ontkende dat het regels van Google omzeild heeft. Voor de Europese Commissie bleek het journalistieke onderzoek dusdanig interessant om aanvullende informatie op te vragen bij Google-moederbedrijf Alphabet, schrijft de krant nu. De Europese Commissie wil zelf geen commentaar geven op vragen van de krant.
Volgens de Financial Times is er gevraagd om berichten over YouTube-advertenties, presentaties, chatberichten en andere informatie. Google zou die informatie al verzameld hebben tijdens zijn interne onderzoek. De documentatie van Google moet voor de Europese Commissie duidelijk maken of zij een officieel onderzoek wil starten naar de advertentiecampagne, schrijft de krant.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!