Merkwaardigheid vraagt het vermogen van merken om menselijke waardigheid te ontplooien. Wat is waardigheid? Wat zijn die universele menselijke kwaliteiten en capaciteiten? Welke waardevolle deugden moeten bedrijven in de Betekeniseconomie cultiveren?
Een economie is in essentie niet meer dan een systeem van waarde-uitwisseling. We wisselen met elkaar uit wat we van waarde vinden. Deze uitwisseling vindt plaats door middel van valuta.
Valuta is de algemeen geaccepteerde afspraak over waarde-uitwisseling. In onze huidige economie wordt alles uitgewisseld op basis van geld. Geld is waardevol. Wie veel geld bezit is rijk. In de Betekeniseconomie wordt betekenen de bepalende waarde-factor en het statussymbool.
Wie veel betekent is rijk. We gaan de zaken die ons als mens werkelijk gelukkiger maken waarderen. Het gaat niet langer om zoveel mogelijk verdienen & vergaren, maar om zoveel mogelijk bijdragen & betekenen. Dit heeft grote gevolgen voor het reilen en zeilen van bedrijven.
Betekenis Kapitaal
Om te kunnen bijdragen & betekenen moeten bedrijven ten eerste het vermogen hebben om de wezenlijke behoeften van hun klanten – mensen - te kunnen bespeuren. Vervolgens moeten bedrijven het vermogen hebben deze wezenlijke behoeften te bevredigen. Dit doen bedrijven door de belangen van de klanten – mensen - op juiste wijze te behartigen, door op beklijvende wijze bij te dragen en een blijvend positief verschil te maken in het leven van hun klanten; mensen.
Dit - geïntegreerde - vermogen om van betekenis te zijn, vormt het belangrijkste kapitaal van bedrijven in de Betekeniseconomie. Dit vormt het betekenis-kapitaal van bedrijven. Zonder betekenis-kapitaal kunnen bedrijven onmogelijk betekenisvol zijn voor mensen. Hoe meer bedrijven over het vermogen om van betekenis te zijn beschikken, hoe beter ze in staat zijn een lucratieve bedrijfsvoering te bewerkstelligen in de Betekeniseconomie.
Het betekenis-kapitaal van merken – het vermogen om behoeften te bespeuren en bevredigen, belangen te behartigen en beklijvend bij te dragen - wordt bepaald door het vermogen om de waardigheden - de meest wezenlijke menselijke waarden - in de bedrijfsvoering te manifesteren.
Merken die deze kunst verstaan zullen resoneren bij mensen; mensen zullen het merk intuïtief associëren met de wezenlijke kwaliteiten in zichzelf. Hetgeen een natuurlijke, spontane aantrekkingskracht creëert. Van hart tot hart.
Waarden
Mensen worden gedreven door (hun) waarden. Waarden zijn de opvattingen en overtuigingen over onszelf, de ander en het leven die ons denken en doen – ons leven - sturen. Ze vormen de bron van onze identiteit. Het zijn de zaken die we als mens, als individu werkelijk en wezenlijk belangrijk vinden, en die daarom de drijfveren van ons gedrag vormen. Ze bepalen hoe we denken en doen. Ze motiveren ons.
De Waardigheden
De waardigheden - die we ook als betekenis-waarden zouden kunnen omschrijven - kijkt naar onze motivatie om van betekenis te zijn. Het zijn ideaalvoorstellingen van onze universele interpersoonlijke of transpersoonlijke kwaliteiten en capaciteiten. Het zijn de kwaliteiten en capaciteiten die ons in staat stellen om als mens iets voor een ander te kunnen betekenen. Het zijn de kwaliteiten en capaciteiten om ons eigen belang te kunnen ontstijgen en te handelen vanuit algemene belang en het grotere geheel; om bij het al en anderen betrokken te zijn. Betekenismarketing vereist het inventariseren, manifesteren en cultiveren van de – menselijke - waardigheden binnen bedrijven. Of liever gezegd; binnen de mensen die het bedrijf vormen. De mensen - die tezamen een bedrijf vormen - moeten de waardigheden belichamen. Wat zijn die waardigheden of betekeniswaarden?
Aandacht
Aansprakelijkheid
Altruïsme
Barmhartigheid
Behulpzaamheid
Bescheidenheid
Betrokkenheid
Compassie
Creativiteit
Dankbaarheid
Devotie
Dienstbaarheid
Doelgerichtheid
Eenheid
Enthousiasme
Empathie
Ethiek
Gelijkmoedigheid
Generositeit
Integriteit
Liefde
Loyaliteit
Medevreugde
Menslievendheid
Nederigheid
Ondernemingszin
Openheid
Samenwerking
Toewijding
Tolerantie
Vastberadenheid
Verantwoordelijkheidsgevoel
Verwondering
Vreugde
Wijsheid
IJver
Zachtaardigheid
Zorgzaamheid
De kunst van merkwaardigheid
Deze deugden leven in een ieder van ons. Ze zijn aangeboren. Ieder mens heeft interpersoonlijke of transpersoonlijke kwaliteiten en capaciteiten. Ieder mens heeft het natuurlijke vermogen om voorbij zijn of haar eigen belang te kijken. De optelsom van deze waardigheden zouden we als een maximaal wezenlijk, werkelijk mens kunnen bestempelen. Hoe meer van de bovenstaande deugden meer zijn ontwikkelt, hoe meer de mens – en dus ook het merk - in kwestie verbonden is met zichzelf, de ander en het leven. Hoe meer de mens – en dus ook het merk - in kwestie in staat is om van betekenis te zijn, en daarmee zichzelf en de ander gelukkig te maken. Hoe meer de mens – en dus ook het merk - in kwestie waardevol kan zijn. Zo verloopt het waarde-creatieproces in de Betekeniseconomie.
De kunst voor bedrijven wordt dan ook om deze menselijke dimensie zo maximaal mogelijk te integreren in de bedrijfsvoering. Betekenismarketing is een kwestie van resoneren. Mensen identificeren zich - intuïtief – met bedrijven waarmee ze zich zelf op en top mens voelen. De kunst van merkwaardigheid is dan ook: hoe menselijker het merk, hoe sterker het merk.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!