Premium

Pedigree gebruikt AI om asielhonden - zonder foto's - voor te stellen aan potentiële baasjes

De mooiste hond hoeft namelijk niet de beste match met je gezin te zijn, redeneren Pedigree en deelnemende dierenasielen.

De AI-tool van Pedigree
Afbeelding: Pedigree

Bij het uitzoeken van een hond (of ander huisdier) speelt het uiterlijk van het beestje bewust of onbewust een rol. Maar de hond met het liefste koppie of meest vriendelijke uitstraling is niet per definitie de beste hond voor jouw huishouden, weten dierenasielen maar al te goed. Heel wat mooie honden worden na verloop van tijd naar het asiel gebracht omdat ze te weinig aandacht krijgen, niet overweg kunnen met kinderen of om een andere reden niet passen in het huishouden. Twaalf asielen slaan daarom de handen ineen met Pedigree - verkoper van hondenvoer - om asielhonden aan nieuwe eigenaren te helpen.

Een speciale website laat potentiële hondenbaasjes chatten met een DogGPT, een AI-tool die gebaseerd is op ChatGPT van OpenAI. Via de tool kun je aangeven hoe jouw leven eruit ziet - werk je veel buiten de deur of ben je veel thuis? - en welke eigenschappen in een hond belangrijk voor jou zijn. Dient de hond overweg te kunnen met je kat of kleine kinderen? Of zoek je een hond die goed luistert, zodat je na verdere training los met de hond kunt lopen? Heel wat vragen zijn te stellen, waarna de AI-tool 3 van de 91 honden uit asielen voorstelt. Zonder foto's welteverstaan.

Mismatches terugdringen

De beschrijvingen van de honden geven belangrijke informatie zoals het ras, geslacht, de (geschatte) leeftijd en karaktereigenschappen volgens de asielmedewerkers en indien beschikbaar het vorige baasje. Maar je ziet dus geen foto's van de honden. pas als je denkt dat een hond echt bij je past, kun je je laten doorverwijzen naar het dierenasiel waar de hond verblijft. Zo kun je meer informatie opvragen of een afspraak maken om langs te gaan.

De twaalf asielen die meedoen aan DogGPT, zijn een voorstander van het maken van een voorselectie op basis van karaktereigenschappen. Irma Klaassen van de Regionale Opvang Zwerfdieren Eindhoven, geeft aan: 'Naast voorkeur voor een bepaald ras zien we vaak dat uiterlijk een grote rol speelt bij de keuze voor een hond. Een hond die in eerste instantie schattig of zielig lijkt, blijkt niet altijd de beste match te zijn. De hond belandt vervolgens vaak in het asiel. Het is belangrijk om te onthouden dat bij het kiezen van een hond ook andere factoren belangrijk zijn zoals temperament, gezondheid en compatibiliteit met je levensstijl. Het uiterlijk kan aantrekkelijk zijn, maar een goede match op andere gebieden zorgt voor een gelukkigere en gezondere relatie tussen eigenaar en hond. DogGPT kan helpen een betere keuze te maken'.

Pedigree heeft zelf ook een onderzoek laten uitvoeren onder 2460 respondenten, waaruit na selectie 1120 potentiële hondeneigenaren alle vragen hebben beantwoord. Hieruit blijkt uit onder meer dat 53 procent van de respondenten die op basis van foto's een hond uitkoos, de hond toch niet zou uitkiezen na het lezen van de karakteromschrijving. De hond 'was anders dan verwacht' (30,3 procent) en 'paste niet bij de levensstijl van de eigenaar (21,3 procent), stelt Pedigree. 

Lange termijn

De DogGPT-website is geen nobele losse flodder om aandacht te verzilveren, benadrukt Pedigree. In antwoord op vragen van Adformatie meldt het bedrijf: 'Pedigree blijft zich de komende jaren inzetten om DogGPT up-to-date te houden en het aantal aangesloten asielen uit te breiden. Dit heeft als doel een nog succesvollere tool te bieden die meer Nederlandse honden een liefdevol thuis helpt geven'.

Pedigree committeert zich dus voor jaren aan het initiatief, wat past bij de doelstelling van het bedrijf dat in 2023 'elke hond ter wereld een liefdevol thuis heeft gevonden'. Pedigree is net als Whiskas (kattenvoeding) een merk van Mars Pet Nutrition, dat op zijn beurt weer onderdeel uitmaakt van Mars Inc. Dat megabedrijf is eigenaar van M&M's, Mars, Snickers en meer merken.

Anderhalf jaar geleden vroeg Pedigree via een andere AI-activatie aandacht voor asielhonden. Het bedrijf toverde asielhonden in beeld en karakter om tot fictieve personen, die op datingapps geplaatst werden. Wie een match maakte met een nep-profiel, werd geïnformeerd dat de asielhond in kwestie in potentie een goede match is. De nieuwe actie is echter groter, langduriger en serieuzer van aard.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie