Overslaan en naar de inhoud gaan

Meta verlaagt prijs van advertentievrij Facebook en Instagram met 40 procent

Gebruikers die niet willen betalen, kunnen voortaan kiezen voor minder gepersonaliseerde advertenties.
Miniatuurvoorbeeld
© Instagram
Miniatuurvoorbeeld
© Instagram

Meta maakt het goedkoper om Facebook en/of Instagram zonder reclames te gebruiken. De maandprijs van het advertentievrije abonnement daalt per direct met 40 procent. Alle Facebook- en Instagram-gebruikers in de Europese Unie krijgen binnenkort opnieuw de vraag of zij willen betalen om de reclames te verwijderen. Het advertentievrije abonnement werd een jaar geleden geïntroduceerd om te voldoen aan strengere EU-wetgeving. 

related partner content for mobile comes here

De Europese Commissie toont zich echter niet heel enthousiast over Meta's abonnementsmodel. De kritiek richt zich op het 'betalen voor privacy'-model, want gratis gebruikers krijgen nog steeds gepersonaliseerde reclames te zien. Die leveren Meta miljarden euro's aan advertentie-inkomsten op. 

De nieuwste zet van Meta kan daarom gezien worden als een poging om de Europese Commissie tevreden te stemmen. De abonnementsprijs daalt met 40 procent, van 10 euro naar 6 euro per maand voor één account. Een extra Facebook- en/of Instagram-account toevoegen kost 4 euro per maand.

Minder gepersonaliseerde reclames

Meta kondigt ook aan dat het Europese gebruikers binnen een paar weken kunnen kiezen voor gratis Facebook en Instagram met minder gepersonaliseerde reclames. Reclames die minder relevant zijn dus, niet minder reclames. Volgens Meta zijn de minder gepersonaliseerde advertenties opgehangen rondom iemands leeftijd, locatie, geslacht en interactie met advertenties. Meta stelt dat de vertoonde advertenties gebaseerd zijn op de context van iemands Facebook- of Instagram-sessie. 

Lees ook

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in