Meta, het moederbedrijf van onder meer Facebook en Instagram, overschrijdt Europese regels bij het gebruik van persoonlijke data van gebruikers, stelt de Europese Commissie vast. Daarom start de commissie een onderzoek met mogelijk juridische gevolgen als uitkomst.
Volgens de commissie voldoet Meta niet aan de eisen van de Wet op de Digitale Markten (DMA) als het gebruikers maar twee opties geeft, namelijk ofwel akkoord gaan met het gebruik van persoonlijke data voor advertenties, ofwel te moeten betalen voor een advertentievrije omgeving. Volgens de DMA moeten gebruikers namelijk ook de optie krijgen minder persoonlijke data te verstrekken aan een provider, maar toch behoorlijke dienstverlening te ontvangen die neutraal werkt en minder gebruikmaakt van persoonlijke data.
Het abonnement om Facebook of Instagram reclamevrij te gebruiken, is alleen in de Europese Unie beschikbaar en kost tien euro per maand per account.
Onderzoek kan nog maanden duren
Meta had de keus voor ofwel een betaalde versie of een gratis bij het verstrekken van persoonlijke data in november 2023 ingevoerd, juist voordat begin dit jaar de DMA helemaal in werking ging. De nieuwe regels van de DMA moeten de macht van zogenoemde 'poortwachters' aan banden leggen. Dat zijn techbedrijven met platforms waarop gebruikers zo aangewezen zijn dat ze feitelijk bepalen tot welke diensten en producten gebruikers toegang hebben.
Meta krijgt nu de gelegenheid te antwoorden op de vragen die de Europese Commissie heeft gesteld. De commissie zal het onderzoek uiterlijk op 25 maart 2025 afronden, een jaar nadat de Europese Commissie dit onderzoek begon.
Boete tot tien procent van wereldwijde jaaromzet
Als Meta inderdaad de regels heeft overtreden, kan het bedrijf hoge boetes krijgen die kunnen oplopen tot tien procent van de wereldwijde jaaromzet. Eurocommissaris Thierry Breton (interne markt) zegt dat het hele idee van de DMA juist was dat gebruikers weer zeggenschap krijgen over hoe hun data worden gebruikt. Maar er is ook nog een element van eerlijke concurrentie waar de Europese Unie over waakt. Grote bestaande bedrijven als Meta, die al heel veel gebruikers en persoonlijke data hebben, staan anders op voorsprong ten opzichte van nieuwe bedrijven die een dergelijke machtspositie niet hebben en gebruikers niet min of meer kunnen dwingen tot het overhandigen van hun persoonlijke data. 'Vernieuwende bedrijven moeten eerlijk kunnen concurreren met techgiganten als het gaat over toegang tot data', zegt Breton.
Meta zegt in een verklaring dat het bedrijf wel degelijk voldoet aan de eisen van de DMA en dat het bedrijf zich verheugt op een 'constructieve dialoog met de Europese Commissie om dit onderzoek af te ronden.'
(Bron: ANP / Redactie Adformatie)
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!