Overslaan en naar de inhoud gaan

Google eist openheid van adverteerders over gebruik AI in verkiezingsadvertenties

Marketeers moeten vakje aankruisen als beelden zijn geënsceneerd of met kunstmatige intelligentie zijn gemaakt.
Biden en trump
© shutterstock
Biden en trump
© shutterstock

Google gaat adverteerders verplichten open te zijn over de inhoud van verkiezingsadvertenties. Het bedrijf wil dat adverteerders aangeven of er gebruik is gemaakt van echte mensen of gebeurtenissen, of dat beelden bijvoorbeeld zijn gecreëerd met behulp van kunstmatige intelligentie (AI).

related partner content for mobile comes here

Als dat laatste het geval is, moeten marketeers een vakje aanvinken voor 'gewijzigde of synthetische inhoud'. Op basis daarvan genereert Google een melding in advertenties op mobiele telefoons en tijdens streams via de computer of televisie. Op andere platforms zijn adverteerders zelf verantwoordelijk voor een 'prominente vermelding', aldus Google.

De maatregelen volgen op de opkomst van deepfakes, nepbeelden waarmee informatie kan worden gemanipuleerd. Daardoor is de grens tussen echt en nep vervaagd.

Zo gingen tijdens verkiezingen in India in april nog nepvideo's rond van twee Bollywood-acteurs. Die leverden zogenaamd kritiek op de zittende premier Narendra Modi en riepen in met AI gecreëerde video's op om op de oppositie te stemmen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in