Overslaan en naar de inhoud gaan

TikTok laat merken en influencers reclame maken via AI-avatars

Met AI-avatars kunnen merken efficiënter werken en kunnen influencers meer video's produceren, zo redeneert TikTok.
TikTok AI avatars
In de Chinese versie van TikTok zitten al langer AI-avatars
© Afbeelding via Socialmediatoday
TikTok AI avatars
In de Chinese versie van TikTok zitten al langer AI-avatars
© Afbeelding via Socialmediatoday

Maak je klaar voor virtuele avatars op TikTok. Het platform gaat adverteerders en influencers de mogelijkheid geven om AI-avatars in te zetten voor reclameboodschappen en live shopping, zo maakt het bedrijf bekend op Cannes Lions. Die ontwikkeling kan merken en influencers helpen om in een korte periode veel meer video's te creëren, redeneert TikTok.

related partner content for mobile comes here

In de Chinese versie van TikTok (genaamd Douyin) zitten al langer AI-avatars. Die ontwikkeling breidt zich nu wereldwijd uit, al start TikTok met een kleine, gesloten testgroep. In april gingen er al geruchten dat TikTok adverteerders en influencers vroeg wat zij van AI-avatars vinden.

Wat een AI-avatar doet

TikTok legt uit dat een merk twee opties krijgt, namelijk één van de vooraf gegenereerde AI-avatars kiezen of zelf beelden van een medewerker uploaden en die persoon gebruiken voor AI-video's. De AI-avatars zijn gebaseerd op echte acteurs, waarvan TikTok de rechten heeft afgekocht. Na het selecteren van een avatar typ je de tekst die de avatar moet uitspreken, waarna je de gewenste taal kiest. De AI-software die de avatar laat praten, kan namelijk verschillende talen spreken.

Een druk op de knop is genoeg om de AI-avatar op beeld de gewenste boodschap te laten verkondigen, inclusief gezichtsuitdrukkingen en bewegingen. Het moet voor de kijker zo overkomen alsof er een echt persoon presenteert. Maar ook weer niet, want TikTok plakt bij AI-gegenereerde video's verplicht een label 'AI-generated' onderin beeld. Zo weet de kijker of hij een echt of virtueel persoon voor zich heeft.

Kopieën van influencers

Een voorproefje van TikTok zelf maakt duidelijk dat het bedrijf experimenten uitvoert met een selecte groep influencers, ook wel creators genoemd. Gedeelde video's tonen AI-avatars van de creators die vooraf opgegeven teksten uitspreken, inclusief de doorgaans drukke lichaamstaal van de creators. De video is helaas niet in dit artikel te plaatsen, maar wel via deze link te bekijken.

TikTok voorziet dat merken een AI-avatar aan het werk gaan zetten om een doorlopende stroom video's te creëren, waarin virtuele persoonlijkheden bijvoorbeeld producten aanraden die via TikTok te koop zijn. Een AI-influencer kan voor een adverteerder sneller en goedkoper in gebruik zijn, is nooit ziek, kan allerlei talen spreken, vraagt geen buy-out en doet niet moeilijk over gevoelige (politieke) kwesties.

De opmars van AI-avatars kan zo een bedreiging vormen voor het verdienmodel van echte influencers. Zij kunnen zich proberen te blijven onderscheiden met hun authenticiteit, maar krijgen op TikTok dus ook de mogelijkheid om zichzelf virtueel te klonen en zo veel meer video's te maken zonder dat ze zelf voor de camera hoeven te staan.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in