Overslaan en naar de inhoud gaan

Oracle stopt met adtech-afdeling die in 2022 nog 2 miljard dollar opleverde

De adtech-tak richtte zich vooral op het verzamelen van third-party data, een strategie die niet houdbaar blijkt.
Oracle
© Afbeelding: Shutterstock
Oracle
© Afbeelding: Shutterstock

Oracle stopt met zijn adtech-afdeling, zo heeft het bedrijf onlangs besloten. De advertentietak was vorig jaar goed voor zo'n driehonderd miljoen dollar aan omzet, vertelt ceo Safra Catz in een toelichting op de kwartaalcijfers. In 2022 was dat nog circa twee miljard dollar, becijferde Business Insider destijds. De scherpe daling is vermoedelijk te wijten aan Oracle's focus op het verzamelen en analyseren van third-party data.

related partner content for mobile comes here

Het ging in 2022 al niet goed met de advertentietak, meldde Business Insider destijds. De omzet groeide met slechts twee procent per jaar en veel medewerkers werden in dat jaar ontslagen.

Uitfasering third-party cookies

Leunen op third-party data blijkt niet houdbaar nu Europese privacywetgeving en browsers optreden tegen de grootschalige vorm van dataverzameling. Consumenten krijgen van wetgevers en techbedrijven meer privacy, waardoor adverteerders en uitgevers overstappen op alternatieven als first-party data. 

Browsers als Safari en Firefox blokkeren third-party cookies al. Edge, de browser van Microsoft, werkt hier in een rustiger tempo naartoe. Google, dat met Chrome veruit de populairste browser in handen heeft, stelde de uitfasering van third-party cookies laatst opnieuw uit. Het doel schuift op naar 2025.

De uitfasering door de industrie heeft Oracle doen besluiten om - ondanks verschillende overnames de afgelopen jaren - de stekker te trekken uit zijn advertentietak. 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in