Overslaan en naar de inhoud gaan

BeReal, de socialmedia-app zonder verdienmodel, is verkocht voor 500 miljoen euro en krijgt advertenties

Een Franse videogame-uitgever wil de app, die geen verdienmodel heeft, op lange termijn winstgevend maken.
Bereal
Bereal

Groei is er (voor nu) uit

De hype rond BeReal is al even gaan liggen, zo blijkt uit cijfers van marktonderzoekers. Vijftig miljoen dagelijks actieve gebruikers blijven de app trouw, maar dat aantal groeit volgens SensorTower al anderhalf jaar niet meer. Dat is extra zorgelijk omdat de app nog steeds gedownload wordt door nieuwe gebruikers. Eind 2022 noteerde SensorTower 35 miljoen nieuwe BeReal-downloads. In het eerste kwartaal van dit jaar waren dat er nog maar vijf miljoen. De aanwas is dus onvoldoende om de dagelijkse gebruikersschare te laten groeien.

De doelgroep van BeReal is wel interessant, zegt nieuwe eigenaar Voodoo. Het zijn vooral Gen Z'ers die de app minimaal zes dagen per week gebruiken en met name woonachtig zijn in Frankrijk, de Verenigde Staten en Japan. Voodoo wil met een nog onbekend plan verder groeien in deze landen en uitbreiden naar meer landen in Europa en Azië.

Advertentiemodel

De afgelopen jaren werkte BeReal met enkele tientallen medewerkers volledig aan het verbeteren van zijn product en uitbreiden van het aantal gebruikers. Aan een verdienmodel werd nauwelijks gedacht en de app is nog steeds vrij van abonnementen, reclames en andere inkomstenbronnen. Dat kan omdat de startup totaal negentig miljoen euro groeigeld heeft opgehaald bij durfinvesteerders. Die zijn vermoedelijk tevreden nu de app voor een half miljard euro verkocht is. De pas 26-jarige mede-eigenaar van BeReal lijkt ook een leuk bedrag te vangen en stopt als ceo. Hij belooft wel betrokken te blijven bij de app.

Voodoo zegt dat het BeReal-team vanaf nu 'een balans moet vinden tussen productontwikkeling en een verdienmodel.' Dat verdienmodel wordt paid advertising, licht de nieuwe directeur toe. Details geeft hij nog niet, maar de reclames moeten 'extreem vloeiend' in de app verwerkt worden om 'de gebruikerservaring niet te beschadigen.'

Volgens Voodoo 'is adverteren noodzakelijk voor het verdienmodel van een socialmediaplatform.' BeReal onderzocht in 2022 de mogelijkheid om gebruikers via een abonnement te betalen voor de app, maar zette dit plan in de ijskast. Sindsdien was het wachten tot het geld (en geduld) van durfinvesteerders op raakte óf een serieuze overnamekandidaat op de deur klopte.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in