Purpositioning is positioneren in de Betekeniseconomie; een aanpak die integraal de plaats van het bedrijf bepaalt:
-in de markt
-in de maatschappij
-in de hoofden & harten van de medewerkers
-in de hoofden & harten van (consu)mensen
Markt
Positioneren gaat traditioneel over het bepalen van een - onderscheidende - positie van een merk in een bepaalde markt. Het klassieke positioneringsproces behelst de zoektocht naar intrinsieke capaciteiten en kwaliteiten van een bedrijf waarmee het in de markt de meest effectieve positie ten opzichte van de concurrentie en de conventie kan innemen. Van playing field tot position. Dit is niet anders bij betekenisvolle merken; alleen blijft het positioneringsproces niet tot de markt beperkt. Sterker nog; het is slechts het voorzichtige begin.
Kernbegrippen: onderscheiden, intrinsiek, effectief
Maatschappij
In de Betekeniseconomie erkennen bedrijven het feit dat elk bedrijf per definitie actief is in de maatschappij. De ‘markt’ is feitelijk gezien niet meer dan een – professioneel - verzinsel van ondernemers en/of managers. Mensen leven niet in de markt, maar in de maatschappij. De maatschappij is de plek om van betekenis te zijn; niet de markt. Het is daarom niet langer voldoende om als bedrijf alleen naar een onderscheidende positie in de markt te kijken. Het is essentieel dat bedrijven ook een opbouwende plaats in de gemeenschap innemen. Bedrijven moeten – om van betekenis te zijn – een beklijvend verschil maken; vooruitgang creëren. En dus moeten bedrijven bepalen en beslissen met welke maatschappelijke rol (van betekenis) het bedrijf dit het best kan bewerkstelligen. Dit doen bedrijven door, op basis van de ideologie – de drijfveren, de waarden - die in het bedrijf leeft, op zoek te gaan naar de meest constructieve, concrete doelstelling om maatschappelijk te manifesteren. Van principles tot purpose.
Kernbegrippen: opbouwen, ideaal, constructief
Medewerkers
In de Betekeniseconomie worden medewerkers steeds nadrukkelijker erkent als belangrijke asset van bedrijven, in plaats van slechts een resource. Daarmee worden medewerkers ook steeds nadrukkelijker een actief onderdeel van de marketing van bedrijven en het domein van het merk. Medewerkers vertegenwoordigen – mits zij met bezieling en begeestering werken en zich betrokken voelen bij het reilen en zeilen van het bedrijf - een enorme marketingkracht. Medewerkers zijn – in potentie - de belangrijkste merkambassadeurs; zij belichamen het bedrijf. Betekenismarketing is daarom een proces dat van binnen naar buiten plaatsvindt. Het is daarbij essentieel om te bepalen wat medewerkers beweegt; hoe het bedrijf een betekenisvolle plek in hun levens kan innemen. De vertrekvraag daarbij is: hoe kan het bedrijf zijn medewerkers maximaal laten opbloeien? Het antwoord daarop wordt gedistilleerd uit de identiteit van het bedrijf, die wordt gemanifesteerd in de bedrijfscultuur – een complex van geschreven en ongeschreven, bewust en onbewuste professionele gedragsregels – en geactiveerd door te focussen op het meest affectieve aspect hiervan; de hartstocht die de medewerkers met elkaar delen. Van personality tot passion.
Kernbegrippen: opbloeien, identiteit, affectief
Mensen
Tenslotte moet worden bepaald hoe en voor welke groep mensen het bedrijf en haar producten of diensten het meest betekenisvol is. Dit is traditioneel het domein van de geabstraheerde ‘consument’ en ‘doelgroep’. In de Betekeniseconomie echter erkennen we het feit dat consumenten en doelgroepen niet echt bestaan, en nemen bedrijven afstand en afscheid van de ontmenselijking - die personen tot profielen reduceert - die traditioneel marketing-denken kenmerkt. In betekenismarketing staat de mens centraal. Betekenismarketing vertrekt vanuit het beginsel dat bedrijven het leven van mensen willen verbeteren, door – maatschappelijke - issues waar mensen mee kampen op te lossen. De behoeften van mensen staan centraal. Dit laatste onderdeel van het purpositioning-proces begint met het in kaart brengen van alle maatschappelijke groepen waarin mensen zichzelf vanzelf organiseren, waarin het bedrijf (in potentie) met haar producten of diensten aanwezig en van betekenis kan zijn. Vervolgens moet bepaald worden welke behoeften in de groepen spelen, en wat de oplossing van het bedrijf – dus - moet behelzen. Het principe is: hoe groter de urgentie van de behoefte van mensen, hoe groter de aantrekkingskracht van de oplossing van bedrijven, en - dus - hoe attractiever het merk. Van pools tot pull.
Kernbegrippen: oplossen, inhoud, attractief
True Idea
De inclusieve optelsom van de (effectieve) position, (constructieve) purpose, (affectieve) passion en (attractieve) pull vormt de basis van waaruit écht betekenisvolle bedrijfsactiviteiten activiteiten kunnen worden ondernomen. Dit betekenisbeginsel van de onderneming is een True Idea; het betekenisvolle ondernemingsidee. Het vertegenwoordigt het (lucratieve) betekenispotentieel van het bedrijf; het beleidsmatige uitgangspunt wat de gehele bedrijfsvoering richting een betekenisvolle en - dus – waardevolle toekomst stuurt.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!