Verbreek als FIFA zijnde de lucratieve sponsorsamenwerking met het Saudische staatsoliebedrijf Saudi Aramco, luidde de brandbrief van meer dan honderd internationale voetbalsters een paar weken geleden. Zij vinden dat het bedrijf de planeet vernietigt en lhbti-relaties niet ondersteunt, was de kritiek. De oproep om te breken met Saudi Aramco houdt aan en krijgt steun van 58 procent van de Nederlanders, zo blijkt uit representatief panelonderzoek dat MSI-ACI heeft uitgevoerd (n=500) in opdracht van Adformatie.
De sponsorsamenwerking – in april aangekondigd – was bij 39 procent van de respondenten al bekend en een vrijwel even groot percentage van de respondenten kende Saudi Aramco al. Ongeveer een kwart van de respondenten (26 procent) is negatief over de samenwerking, waar 24 procent juist positief is. De resterende 50 procent zegt neutraal te zijn over de samenwerking.
Krappe meerderheid steunt brandbrief
Die neutraliteit verandert als duidelijker wordt waarom ruim honderd profvoetbalsters de FIFA oproepen om niet langer samen te werken met Saudi Aramco. Het oliebedrijf is voor 98 procent in handen van de Saudische overheid. Volgens de voetbalsters, onder meer uit Nederland, schendt de Saudische overheid mensenrechten, criminaliseert zij lhbti-relaties en sluit een samenwerking met een oliebedrijf niet aan met de FIFA-belofte om klimaatverandering tegen te gaan. 58 Procent van de respondenten die bekend is met de samenwerking, steunt de oproep van de voetbalsters. 13 Procent steunt de oproep niet en de resterende 29 procent heeft er geen mening over.
Voorstanders van de oproep vinden – aan de hand van meerkeuzeantwoorden – vooral dat FIFA alleen moet samenwerken met bedrijven die hun maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen (54 procent) en dat Saudi Aramco als Saudisch bedrijf verbonden is aan het schenden van mensenrechten (49 procent). Het beëindigen van de samenwerking kan laten zien dat sport en ethiek hand in hand gaan, stelt 45 procent van de respondenten die de voetbalsters een warm hart toedraagt.
Critici
Tegenstanders van de oproep vinden dat de FIFA zelf mag beslissen wie het voetbal sponsort (33 procent), noemen de sponsorsamenwerking noodzakelijk om het wereldwijde vrouwenvoetbal te ontwikkelen (28 procent) of kunnen zich niet vinden in de beschuldigingen in de brandbrief van de voetbalsters (23 procent).
Of de FIFA iets met de brandbrief gaat doen? De samenwerking met Saudi Aramco aanpassen of opzeggen, bijvoorbeeld? Nee, denkt 73 procent van de respondenten. Na bijna een maand kritiek heeft de FIFA inderdaad nog geen veranderingen aangekondigd.