Overslaan en naar de inhoud gaan

Krappe meerderheid van de Nederlanders steunt oproep van voetbalsters om als FIFA te breken met oliebedrijf Saudi Aramco

Gaat de FIFA iets doen met de brandbrief? Nee, denkt 73 procent van de Nederlanders.
FIFA Saudi Aramco via Shutterstock
© Afbeelding: Shutterstock
FIFA Saudi Aramco via Shutterstock
© Afbeelding: Shutterstock

Verbreek als FIFA zijnde de lucratieve sponsorsamenwerking met het Saudische staatsoliebedrijf Saudi Aramco, luidde de brandbrief van meer dan honderd internationale voetbalsters een paar weken geleden. Zij vinden dat het bedrijf de planeet vernietigt en lhbti-relaties niet ondersteunt, was de kritiek. De oproep om te breken met Saudi Aramco houdt aan en krijgt steun van 58 procent van de Nederlanders, zo blijkt uit representatief panelonderzoek dat MSI-ACI heeft uitgevoerd (n=500) in opdracht van Adformatie.

related partner content for mobile comes here

De sponsorsamenwerking – in april aangekondigd – was bij 39 procent van de respondenten al bekend en een vrijwel even groot percentage van de respondenten kende Saudi Aramco al. Ongeveer een kwart van de respondenten (26 procent) is negatief over de samenwerking, waar 24 procent juist positief is. De resterende 50 procent zegt neutraal te zijn over de samenwerking.

Krappe meerderheid steunt brandbrief

Die neutraliteit verandert als duidelijker wordt waarom ruim honderd profvoetbalsters de FIFA oproepen om niet langer samen te werken met Saudi Aramco. Het oliebedrijf is voor 98 procent in handen van de Saudische overheid. Volgens de voetbalsters, onder meer uit Nederland, schendt de Saudische overheid mensenrechten, criminaliseert zij lhbti-relaties en sluit een samenwerking met een oliebedrijf niet aan met de FIFA-belofte om klimaatverandering tegen te gaan. 58 Procent van de respondenten die bekend is met de samenwerking, steunt de oproep van de voetbalsters. 13 Procent steunt de oproep niet en de resterende 29 procent heeft er geen mening over.

Voorstanders van de oproep vinden – aan de hand van meerkeuzeantwoorden – vooral dat FIFA alleen moet samenwerken met bedrijven die hun maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen (54 procent) en dat Saudi Aramco als Saudisch bedrijf verbonden is aan het schenden van mensenrechten (49 procent). Het beëindigen van de samenwerking kan laten zien dat sport en ethiek hand in hand gaan, stelt 45 procent van de respondenten die de voetbalsters een warm hart toedraagt.

Critici

Tegenstanders van de oproep vinden dat de FIFA zelf mag beslissen wie het voetbal sponsort (33 procent), noemen de sponsorsamenwerking noodzakelijk om het wereldwijde vrouwenvoetbal te ontwikkelen (28 procent) of kunnen zich niet vinden in de beschuldigingen in de brandbrief van de voetbalsters (23 procent).

Of de FIFA iets met de brandbrief gaat doen? De samenwerking met Saudi Aramco aanpassen of opzeggen, bijvoorbeeld? Nee, denkt 73 procent van de respondenten. Na bijna een maand kritiek heeft de FIFA inderdaad nog geen veranderingen aangekondigd.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in