Overslaan en naar de inhoud gaan

CMO’s omarmen ChatGPT als maatje om dagelijks mee te sparren

CMO Report | De hogesnelheidstrein die AI heet, dendert voort. Bijna álle CMO’s noemen het dé belangrijkste ontwikkeling van het moment.
ChatGPT op je smartphone
ChatGPT op je smartphone
© Shutterstock
ChatGPT op je smartphone
ChatGPT op je smartphone
© Shutterstock

Elk jaar in september-oktober is het tijd voor een grote enquête onder marketeers, één van de belangrijkste doelgroepen van Adformatie: CMO Report. Net als vorig jaar doen we dat in samenwerking met Serviceplan Group (dat in Nederland actief is met haar House of Communication waar de bureaus Mediaplus, Serviceplan en Plan.Net onderdeel van zijn). We enquêteren daarvoor uitsluitend CMO’s of andere functionarissen die de hoogste marketingfunctie binnen een bedrijf bekleden. Maar liefst 111 topmarketeers vulden de enquête in.

Wat houdt de top van marketing-Nederland bezig? Waar liggen wat hen betreft de kansen? En waar liggen ze van wakker? Vandaag lichten we twee thema’s uit: artificial intelligence (nee, niet gaap, blijf bij ons) en… de KPI klanttevredenheid (NPS) wordt dit jaar belangrijker gevonden om het succes van marketinginspanningen te beoordelen dan vorig jaar. Empathie werkt?

De hogesnelheidstrein die AI heet, dendert voort. Zo’n beetje álle CMO’s noemen het dé belangrijkste ontwikkeling van het moment. ChatGPT wordt ervaren als een gesprekspartner die je zo even aanschiet (alsof het bij de koffieautomaat was), maar hoe ver zijn CMO’s écht bij het implementeren van AI in hun marketingstrategie en -processen?

Meest gebruikte AI-tools door CMO’s

Het gevaar dreigt dat we AI-nieuws-moe worden, maar we komen er niet onderuit; we raken er niet over uitgepraat. We mogen misschien niets meer horen van de Metaverse en Web3, maar het lijkt er toch op dat kunstmatige intelligentie de rest van ons leven bij ons zal blijven. Dat blijkt ook weer uit ons jaarlijkse CMO Report. We vroegen naar ‘hoe belangrijk’ verschillende marketingtrends in 2025 zullen zijn en het gebruikt van AI in marketingprocessen wordt net als vorig jaar het meest genoemd (86 pct). Ook als we vragen naar hét hot topic van dit moment (open vraag) komt een overweldigende meerderheid op een of andere manier uit op AI. We moeten het er dus over hebben.

Veel nieuwe fans voor ChatGPT

Vorig jaar vroegen we naar de dagelijkse praktijk. Hoeveel marketeers gebruiken AI-tools? Welke tools gebruiken ze? En waarvoor dan wel? 85 procent bleek al hands-on te zijn met verschillende tools en ChatGPT sprong daar bovenuit. Dat is dit jaar niet anders en er is een duidelijke ontwikkeling te zien, want de meeste tools waar we vorig jaar naar vroegen, worden dit jaar door meer mensen gebruikt dan toen.

ChatGPT wint veel nieuwe fans en gaat van 71 naar 84 procent (‘gebruik in uw dagelijkse werkzaamheden’). Maar verhoudingsgewijs zijn het vooral Copy.ai (van 10 naar 20 pct), DALL-E (van 13 naar 28 pct) en Grammarly (van 13 naar 30 pct) die grote sprongen maken. Ook het gebruik van Deepl neemt fors toe, van 29 naar 43 procent. Midjourney en Optmyzr daarentegen dalen iets in populariteit.

Welke hulpmiddelen voor AI gebruikt u in uw dagelijkse werkzaamheden?

  2023      2024     
ChatGPT                                                       71% 84%
Deepl                                                            29% 43%
Grammarly                                                    13% 30%
DALL-E                                                         13% 28%
Midjourney                                                     29% 23%
Copy.ai                                                          10% 20%
Synthesia                                                      8% 11%
Optmyzr                                                        15% 6%
Anders                                                          10% 9%
Geen van bovenstaande                                 15% 10%

Een leven zonder ChatGPT?

Vorig jaar speelden marketeers terug dat ze ChatGPT voor interne communicatie (mails bijvoorbeeld) gebruiken. En niet voor externe communicatie (want toch een risico). Maar dat de tool echt al als sparringpartner werd gezien bleek uit soundbytes als ‘extra inspiratie’, ‘ideeën genereren’ en ‘genereren van oplossingsrichtingen’.

Dat ideeën genereren staat dit jaar bovenaan de lijst van dingen waar ChatGPT voor wordt gebruikt (67 pct). Minimaal vier op de tien CMO’s gebruiken de tool ook om inspiratie op te doen, om te zoeken naar oplossingen, als sparringpartner en als vertrekpunt voor concepting. De rol van gesprekspartner, even brainstormen, maatje om mee te pingpongen, lijkt toch het belangrijkst te zijn. Dat neemt niet weg dat ChatGPT ook wordt gebruikt als maak-tool, bijvoorbeeld voor interne communicatie, presentaties en onderzoeksopzetjes. (Lees voor meer verdieping het interview over het gebruik van AI met Job Deibel van Dept, dat binnenkort online komt.)

Waarvoor gebruikt u ChatGPT?

Om ideeën te genereren                                                              67%    
Om inspiratie op te doen                                                              53%
Om te zoeken naar oplossingen                                                    44%
Als sparringpartner                                                                      40%
Als vertrekpunt voor concepting                                                    39%
Interne communicatie                                                                   30%
Voor het maken van presentaties                                                  28%
Voor het opzetten van onderzoek                                                  26%
Voor het valideren van data                                                          25%
Externe communicatie                                                                  24%
Voor het begrijpen van het Ideal Customer Profile (ICP)                 17%
Anders                                                                                        11%

Empathie werkt

Welke KPI’s worden belangrijk gevonden om het succes van marketinginspanningen te beoordelen? Noem ons autistisch, maar dat willen we elk jaar opnieuw weten. Vorig jaar trokken we de zeer voorzichtige conclusie dat KPI’s die direct aan het merk verbonden zijn, ietsje belangrijker werden gevonden. Merkvoorkeur, merkbekendheid, merkoverweging en merkwaarden stonden met zijn vieren stijf bovenaan.

Dat is dit jaar ietsje anders. Merkbekendheid staat weliswaar bovenaan (80 pct), maar wordt wel direct gevolgd door Conversie / verkoop (76 pct). Klanttevredenheid, en -loyaliteit staan ook in de top 5. De grootste verschuiving is overigens te zien bij die klanttevredenheid (NPS). Vorig jaar 65 procent, dit jaar 73 procent. Een goede aanleiding om verder te praten over dit onderwerp met de auteurs van het recent verschenen boek ‘Empathie werkt’, zie elders in deze productie.

Hoe belangrijk zijn de volgende KPI's voor u om het succes van uw marketinginspanningen te beoordelen?

KPI                                                                         % ‘belangrijk’
Merkbekendheid                                                       80%
Conversie / verkoop                                                  76%
Klanttevredenheid/NPS                                             73%
Klantenloyaliteit                                                         72%
Merkoverweging                                                       71%
Winstgevendheid                                                      69%
Merkvoorkeur                                                           68%
Marktaandeel                                                           57%
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in