Merkwaardigheid

Merkwaardigheid is het creëren van waarde voor merken, door deze een betekenisvol verschil te laten maken in het leven van mensen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De Engelse taal kan het verschil tussen conventionele ‘merkwaarde’ en het betekenis-economische ‘merkwaardig’ mooi duiden; merkwaarde-creatie draait om creating value. Merkwaardig-creatie draait om having worth.

Merkwaardigheid is het vermogen om als bedrijf wezenlijke behoeften van mensen te bespeuren en hun belangen te behartigen.

De waarde van liefde

Merkwaardigheid gaat eerst en vooral over waardigheid. Waardigheden zijn menselijke deugden. Het zijn de wezenlijke waarden die ons ten diepste en ten volste mens maken. Het zijn de menselijke kwaliteiten - die in een ieder van ons aanwezig en beschikbaar zijn - om betekenisvol te zijn voor een ander; om aan en om een ander te kunnen geven. Om de ander gelukkig te maken. Het zijn de capaciteiten om de behoeften van de ander te horen, zien, voelen, en deze op juiste – beklijvende - wijze te bevredigen.

Het zijn kwaliteiten en capaciteiten die onmiskenbaar en herkenbaar een grote waarde vertegenwoordigen, maar die niet schaars zijn en die niet in geld zijn uit te drukken. Als ik u bijvoorbeeld vraag of u van uw partner en/of uw kinderen houdt, zult u waarschijnlijk onmiddellijk een bevestigend gevoel krijgen. U houdt van ze. Dat weet u. Dat voelt u. Als ik u vervolgens vraag hoeveel u van ze houdt, zult u daar waarschijnlijk ook spontaan allerlei – warme - gevoelens en gedachten bij krijgen. U houdt gigantisch veel van ze. Maar als ik u vervolgens vraag daar een getal of bedrag op dat gevoel en die gedachten te plakken loopt het spaak. Dat kunt u niet. Dat wilt u ook niet. En tóch betekenen zijn immens veel voor u.

Sterker nog; niets is belangrijker en betekenisvoller voor u. U beschouwt ze als ultiem waardevol. Dat is waar waardigheid over gaat: over het onmetelijke. Waardigheden zijn niet meetbaar, maar slechts ‘weetbaar’. Waardigheden resoneren. Waardigheden appelleren aan ons intuïtieve vermogen; we weten allemaal precies wat liefde is, zonder het te kwantificeren.

Onmetelijk

De crux van waardigheid is daarom herwaardering; het her-erkennen van de wezenlijke, werkelijke menselijke waarden – waardigheden - als onmetelijk waardevol. Ook in het economische domein! Onmetelijkheid heeft twee dimensies. Ten eerste zijn waardigheden - zoals net geschetst -  onmiskenbaar waardevol, maar onmogelijk te kwantificeren. Ze zijn immaterieel. Dat is de onmeetbare dimensie van onmetelijk. Daarnaast zijn waardigheden onbegrensd en overvloedig. Onze huidige belevenisgeoriënteerde markteconomie wordt gekenmerkt door schaarste. Die schaarste is waarde-bepalend. Hoe schaarser iets is, hoe waardevoller iets is.

In de betekeniseconomie gaat dit paradigma op zijn kop. Overvloed wordt the name of the game. Deugden zijn namelijk onbegrensd. Denk bijvoorbeeld weer even aan de liefde voor uw partner en kinderen. U zult herkennen dat uw liefde voor uw partner en kinderen in de loop der jaren alleen maar gegroeid is, naarmate uw relatie met hen zich verder verdiepte en versterkte.

Liefde is een grenzeloos vat; het kan – en zal - groter en groter en groter worden. Er zit geen limiet aan liefde. Je kunt nooit een grens bereiken. Mensen met meer als één kind zullen bijvoorbeeld herkennen dat de hoeveelheid liefde die zij voelden in letterlijk één seconde 100% groter kon worden; namelijk op het moment dat hun tweede kind werd geboren. En bij een derde kind gebeurt weer hetzelfde. Weet ik ondertussen uit eigen ervaring. Helemaal vanzelf. Dat is de onmetelijke dimensie.

Het merk als mens

De crux van betekenismarketing is dus even simpel als complex: merken moet leren zich als mensen te gedragen. Merken moeten menselijk leren denken en doen. Merkwaardigheid is dus feitelijk gezien menswaardigheid. Betekenismarketing vindt van mens tot mens plaats. Alleen dan werkt het. Alleen dan is het authentiek. Merken die de kunst verstaan om werkelijk te geven om mensen, weten precies hoe ze betekenis kunnen geven aan mensen. En daarmee waarde voor het merk te creëren. Het motto van betekenismarketing is dan ook: hoe menselijker het merk, hoe sterker het merk. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie