Dit was een jaar om met een trots gevoel op terug te kijken! Retail media ontwikkelen zich snel en samen met adverteerders en mediabureaus hebben we veel bereikt, zowel op het gebied van innovaties als op het vlak van onderzoek en inzichten. Graag nemen we je mee in onze mooiste momenten van 2024!
1. Synergie retail media en Albert Heijn Marketing
Het afgelopen jaar hebben adverteerders de samenwerking met AH Marketing opgezocht, en met succes! In een dergelijke samenwerking is het belangrijk dat het als een logische match voelt voor de klant. Een uniek voorbeeld hiervan is dat we afgelopen zomer in de handdoeken-spaaractie synergie hebben bereikt met een merk wasverzachter. Centraal hierbij stond dat er op het juiste moment met de juiste boodschap werd gecommuniceerd, wat vooral betekent: aanwezig zijn op het moment dat het ertoe doet!
2. Als eerste supermarkt onderdeel van BRO Next
We zijn als eerste supermarkt toegetreden tot het BRO Next. Concreet betekent dit dat het bereik van onze pui- en entreeschermen is gecertificeerd en kan worden vergeleken met andere (landelijke) DOOH-schermen. Het voornemen is om ook tot te treden tot het NMO, zodat het bereik van onze pui- en entreeschermen kan worden vergeleken met het bereik van tv en radio .
3. 30 crossmediastudies én nieuwe benchmarks
Dit jaar hebben we meer dan 30 crossmedia studies opgezet met verschillende merken en binnen verschillende categorieën. Hierdoor hebben we steeds meer inzichtelijk wat retail media bijdragen aan bijvoorbeeld sales- en brand-doelstellingen en specifiek versus traditionele above the line (ATL) advertentiemogelijkheden zoals tv, radio of sociale media. We zien dat dit significant is voor een aantal merken en categorieën. In het nieuwe jaar zullen we de nieuwe benchmarks publiceren. Dit houdt in dat we met inzichten komen die categorie-breed gelden.
4. Instore en online performance dashboard live
We willen het onze adverteerders graag zo makkelijk mogelijk maken. Daarom is het belangrijk dat ze inzicht hebben in de resultaten van campagnes. Met ons vernieuwde instore en online performance dashboard hebben adverteerders direct toegang tot resultaten en wordt het nog eenvoudiger om kansen voor optimalisatie te ontdekken. Dit geldt voor zowel instore als online campagnes.
5. Non-endemic adverteerders bij Albert Heijn
De zogenaamde non-endemic adverteerders weten ons steeds beter te vinden. Dit zijn merken die niet bij Albert Heijn in het schap liggen. Er hebben een aantal mooie campagnes gedraaid, met goede resultaten. Ook worden er inmiddels campagnes via het Zelf Service Platform ingekocht door mediabureaus van non-endemic adverteerders. Het is mooi om te zien dat adverteerders steeds beter de waarde van retail media inzien en wat het voor hun merk kan betekenen.
6. Video-propositie live
Onze video-propositie is live gegaan! Hiermee kun je Albert Heijn onderdeel laten zijn van je crossmedia videostrategie, en wel in de Allerhande inspiratieomgeving. Het versterkt je merk: video is de manier om je merk tot leven te brengen in de omgeving waar de consument zich bevindt. Daarnaast is video inspirerend – video geeft je de ruimte om creatief te zijn en impact te maken, of dit nu gaat om een korte snackvideo of om een productinnovatie.
7. 3D-uitingen maken impact
En we hadden nog een primeur dit jaar: we introduceerden 3D-uitingen op de schermen in onze winkels. Dit is een manier om op te vallen én om je product op een originele manier te laten zien aan klanten. 3D-uitingen stonden op de wensenlijst van onze adverteerders, het is dan ook mooi dat steeds meer adverteerders creatieve 3D-uitingen op onze schermen laten zien. Zo worden klanten steeds weer geïnspireerd en verrast.
8. Zelf Service Platform: nieuwe metrics en posities Sponsored Products. Én een nieuwe gebruiksomgeving
Het Zelf Service Platform (ZSP) van Albert Heijn heeft het afgelopen jaar ook heel wat nieuwe features gekregen. Op die manier maken we het eenvoudiger voor adverteerders om zelf campagnes op te zetten. Zo zijn er nieuwe metrics toegevoegd voor Sponsored Products. Adverteerders kunnen aan de hand van de nieuwe metrics overall strategischer optimaliseren, sneller zien op welke keywords kansen liggen, en sturen op zichtbaarheid binnen beschikbare zoekvolumes en categoriepagina's.
Sponsored Products hebben ook nieuwe posities gekregen; deze zijn nu te zien op posities 1,2 en 6. Dat betekent dat er meer bereik en clicks kunnen worden gegenereerd.
9. Ons tweede Retail Media Services-event
Afgelopen juni vond ons tweede RMS-event plaats. Een grote groep adverteerders werd ondergedompeld in de wereld van retail media bij Albert Heijn. Een mooi moment om terug te blikken op een succesvol jaar én natuurlijk om al onze innovaties te delen met onze adverteerders. Zo groeien we samen verder en maken we retail media succesvol.
10. Trots op de samenwerking met alle merken
We hebben het afgelopen jaar samen met adverteerders veel mooie campagnes opgezet, van succesvolle activaties tot het inspireren van klanten op de winkelvloer en online. En daar zijn we ontzettend trots op!
Nieuwe kansen
We kijken alweer volop vooruit naar 2025. Samen met adverteerders blijven we innoveren en inspireren, met nieuwe benchmarks en impactvolle campagnes. Wil jij ook samen met ons de mogelijkheden van retail media verkennen en benutten? Ontdek hoe AH Retail Media Services ook jouw campagnes naar nieuwe hoogten kan tillen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!