Marketeers zijn op zoek naar aandacht. Zeker met de opkomst van allerlei sociale media wordt gezocht naar die ene opvallende campagne. Een campagne met humor of met angst. Een campagne die opvalt en viraal gaat. Opvallen wordt steeds lastiger. Toch worden er altijd weer nieuwe manieren verzonnen om de aandacht op je merk te vestigen. Een wijziging van je naam bijvoorbeeld!
In 1962 verscheen de eerste James Bond-film, Dr No. Nu 50 jaar later zal de 23-ste Bond-film (Skyfall) op 26 oktober aanstaande in première gaan. Bond, James Bond, krijgt ongetwijfeld weer een prachtige auto ter beschikking (Aston Martin?), heeft een prachtige vrouw als tegenspeler (Naomi Harris!) en jawel……..een eigen James Bond 007-parfum!
De vakgebieden Marketing en Intellectueel Eigendom hebben meer overeenkomsten dan je op het eerste gezicht zou denken. Beide vereisen een gezonde dosis creativiteit, een goed doordachte strategie en worden kritisch bekeken (want: wat levert het op?). Een kort betoog over het belang van de bescherming van Intellectueel Eigendom voor marketeers.
Als het over marketing gaat, gaat het doorgaans over sterke merken (creëren), mooie (virale) campagnes en de kracht van social media. Dat zijn natuurlijk belangrijke aspecten, maar het geeft ook aan dat andere vraagstukken onderbelicht blijven. Zaken waar je misschien niet dagelijks over nadenkt, maar die wel essentieel zijn voor het succes van een product. Zeg nu zelf, hoe vaak sta jij stil bij de juridische bescherming van je merk(en)?
De Turkse Centrale Bank presenteerde op 1 maart een eigen teken voor de lira, de nationale munt van Turkije. Het symbool voor de Turkse lira is de letter t met een dubbele opgaande streep. Dit teken lijkt echter ongekend veel op het symbool van de Armeense dram, maar dan omgekeerd. Naast de verwarring die dit (in de regio) kan opleveren, zal Armenië hier ook gezien de onderlinge spanningen met Turkije niet echt blij mee zijn…
Het zijn turbulente tijden voor Dexia Bank België. De Belgische relatiebank, die in 2008 in staatshanden geraakte, presenteerde vorige week een recordverlies. Het vertrouwen van de consumenten daalt nog steeds en klanten blijven weglopen. Maar er gloort hoop, zegt het Belgische bedrijf. Een nieuwe naam, een nieuwe toekomst. Maar zou een nieuwe naam echt helpen?
Voetbalclub ‘BV Veendam’ gaat sinds juli door het leven als ‘SC Veendam’. Een nieuwe naam was volgens de club noodzakelijk om diverse redenen. Maar wat heeft het voor zin om een bijna identieke nieuwe naam te kiezen? En wanneer doe je er eigenlijk verstandig aan over te gaan tot rebranding? Hogeschool Inholland, vorige week weer in het nieuws vanwege tegenvallende vooraanmeldingen, kan hierbij als mooi voorbeeld dienen.
Het is bijna 50 jaar geleden dat Marilyn Monroe overleed. Zij zou dit jaar op 1 juni 85 jaar zijn geworden. Zij wordt nog steeds door velen geliefd en geroemd. Op Facebook heeft Marilyn Monroe nog altijd meer dan 215.000 fans. Na de dood leeft de naam dus nog lang door. Niet alleen in de gedachten, maar ook in de portemonnee.
De Provinciale Statenverkiezingen staan weer voor de deur. Voor het kabinet Rutte een test om te zien of er draagvlak is voor zijn regering. Voor de Socialistische Partij het moment om campagne te voeren tegen het kabinet. Met de campagne Pro-test trekt de partij ten strijde tegen……….……Protest, maker van kleding voor snowboarders.
Rebranden. Het laatste jaar heeft een aantal interessante rebrandingen laten zien. Het lijkt er zelfs op dat er het afgelopen jaar een heuse hype op gang is gekomen om merken eens kritisch onder handen te nemen. Wat was de reden hiervoor? Werd de crisis gebruikt om de merkbeleving een impuls te geven of is rebranding misschien toch echt iets van alle tijden?
En opnieuw ging een oer-Hollands merk failliet. Niet één keer, maar zelfs twee keer heeft Kip Caravans haar hoofd niet zelfstandig boven water kunnen houden. Dat is toch wel een beetje vreemd, want ze maken kwalitatief hoogwaardige producten. Maar hebben zij wel goed naar de markt geluisterd? Zijn de caravans misschien zelfs wel een beetje te goed?
Bij steeds meer organisaties, privaat en publiek, verdwijnen de hoofdletters uit hun merken, bedrijfsnamen en logo’s. Zelfs de klinkers staan onder druk en worden minder zichtbaar. Is het een vorm van bescheidenheid, kostenbesparing of is het gewoon een modetrend?
Oude tijden herleven binnen het CDA. Een fikse verkiezingsnederlaag, afkalving van de macht, een interne machtstrijd en een discussie over de christendemocratische waarden. De huidige ontwikkelingen binnen het CDA zijn niet alleen funest voor de geloofwaardigheid van de partij en voor het vertrouwen van de kiezer, maar ook voor de waarde van het merk CDA.