Kopen van rechten
Het in New York gevestigde bedrijf Authentic Brands Group heeft begin dit jaar de rechten gekocht op de naam Marilyn Monroe. Hoewel dit niet wordt bevestigd door de koper schatten de Amerikaanse media dat het gaat om een bedrag van rond de $ 30 miljoen, een slordige € 22 miljoen. Het bedrijf heeft grootse plannen met de merknaam Marilyn Monroe. Zo wil Authentic Brands onder de naam Marilyn Monroe allerlei luxe artikelen zoals cosmetica en lingerie in licentie op de markt brengen. Ook is er een reality tv show in voorbereiding “Who is the next Face of Marilyn Monroe”. Op zich lijkt de naam een koopje omdat de naam Marilyn Monroe nu alleen al jaarlijks ongeveer € 4 miljoen oplevert.
Blijvende aantrekkingskracht
De blijvende aantrekkingskracht en de waarde van de naam van een overleden beroemdheid (delebs=dead celebraties) is nog altijd bijzonder interessant voor bijvoorbeeld ondernemers. De “omzet van overleden sterren” in de Verenigde Staten bedraagt jaarlijks alleen al € 1,7 miljard. Steve McQueen, Salvador Dali en autocoureur Juan-Manuel Fangio verschijnen in een commercial van UBS (Bank). De naam van John Lennon is gekoppeld aan advertenties van Montblanc en Citroen. Forbes onderzoekt jaarlijks de waarde van overleden sterren. Het is Michael Jackson die de lijst aanvoert met een jaarlijkse omzet van meer dan 225 miljoen dollar.
Elvis
De producenten van het beroemde tv programma American Idols hebben een 85% belang genomen in de Elvis Presley Enterprises. Er worden naast de inkomsten van de muziek, andere mogelijkheden gezocht om geld te verdienen aan deze deleb. Zo komt er een strip en worden er Elvis gokmachines op de markt gebracht. Ook wordt er samen met de Amerikaanse tak van het Cirque du Soleil een show gemaakt waarin de naam Elvis centraal staat: “Viva Elvis”. Het merk Elvis wordt dus op verschillende manieren geladen om de waarde van het merk optimaal te kunnen exploiteren.
Nederland
Het succes van delebs past misschien wel alleen bij de Amerikanen. Zij waren niet alleen beroemd, geliefd en bekend in hun eigen land, maar ook ver daarbuiten.
In Nederland verwacht ik niet zo snel dat het publiek massaal producten zal kopen met namen als Jaap Eden, de zangeres zonder naam, Coen Moulijn of Abe Lenstra. Ik denk ook dat wij het als Nederlanders vreemd vinden om op deze manier geld te verdienen. De “markt” is natuurlijk ook een stuk kleiner, maar het is wel een uitstekende manier om vooral een naam te laten voortleven. Ik zie de kuif van Abe nog prima verschijnen op een pot met gel.
Dit is een posting van Theo Visser, partner en consultant van Novagraaf adviesbureau op het gebied van Intellectueel Eigendom
Volg Novagraaf op Twitter
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!