Wat is er aan de hand?
Het kledingmerk Protest, maker van vooral boardkleding voor jongeren, is namelijk niet blij met de nieuwe campagne van de SP voor de Provinciale Statenverkiezingen. Een campagne die in het teken staat van Pro-test. Het bezwaar van Protest zal niet zo zeer liggen in het gebruik van het woord “protest”, maar heeft vooral te maken met het feit dat de SP in haar verkiezingskrant een actie heeft aangekondigd waarbij deelnemers kans maken op een surfshort van het merk Protest.
Protest wil dat de SP stopt met de actie, omdat deze direct een associatie maakt met het merk. De politieke partij heeft hiervoor geen toestemming gevraagd en maakt, zo laat Protest weten “schaamteloos gebruik van het merk”. Protest is van mening dat de partij hiermee bovendien suggereert dat het merk de campagne ondersteunt. Het merk Protest onderneemt zelfs juridische stappen om de actie stop te zetten.
Hoe nu verder?
Juridisch gezien is het echter niet eenvoudig om stappen te ondernemen tegen een partij (en een campagne) die een sufshort van jouw merk weggeeft. Immers, de SP heeft, naar ik vermoed, de kleding regulier gekocht en heeft besloten die weg te geven. Vanuit het merkenrecht zijn er relatief weinig mogelijkheden om hier tegen op te treden. Als de shorts origineel zijn en gewoon zijn gekocht dan is het merkenrecht uitgeput. Een andere insteek zou zijn om de SP op basis van een onrechtmatige daad aansprakelijk te stellen voor eventuele reputatieschade. Ook dit lijkt op basis van eerdere uitspraken geen eenvoudige klus. Het feit dat Protest niet geassocieerd wil worden met de SP lijkt inmiddels duidelijk, maar de vraag is of Protest echte reputatieschade heeft opgelopen?!
In tegendeel misschien. Inmiddels heeft het bericht breed uit in het nieuws gestaan. Het merk Protest staat in de belangstelling en genereert dus veel extra aandacht. En wat is er nu mooier dan dat jouw merk gratis in het nieuws komt. Een beter vehicle om meer naamsbekendheid te krijgen is er waarschijnlijk niet.
Theo Visser - Novagraaf Nederland
Volg Novagraaf op Twitter
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!