Albert Heijn integreert functies op basis van artificiële intelligentie (AI) in zijn AH-app, die inmiddels 4,5 miljoen maandelijkse gebruikers heeft. De app scant vanaf volgende week je koelkast om recepten voor te stellen op basis van wat je al in huis hebt en voegt een chatbot toe die eet-gerelateerde vragen beantwoordt. De app, die volgende week vijftien jaar bestaat, is dan ook in het Engels te gebruiken. Meer talen volgen, belooft de supermarktketen.
App is het startpunt
Voor Albert Heijn is de app een belangrijk onderdeel van zijn bedrijfsvoering. Niet alleen omdat het aantal maandelijks actieve appgebruikers de afgelopen jaren hard is gestegen (van 200 duizend in 2019 naar 4,5 miljoen nu); de app levert ook keiharde euro's op. Ahold Delhaize, het moederconcern van AH, zag de Nederlandse omzet uit de verkoop van online boodschappen het afgelopen kwartaal met dubbele cijfers groeien. Albert Heijn is in Nederland naar eigen zeggen 'de grootste' in online boodschappen.
Ceo Marit van Egmond benadrukt op een persevenement ter ere van de 15-jarige app dat Albert Heijn 'echt een food- én techbedrijf' is, met meer dan duizend medewerkers in een technische rol. Sjoerd Holleman, directeur strategie, analytics en digital, voegt toe dat 1,1 miljoen klanten betalen voor een loyaliteitsprogramma (AH Premium, 12 euro per jaar). Met dat programma krijgt de klant uiteenlopende kortingen en spaart hij meer zegels. Voor veel klanten is de AH-app het startpunt, benadrukt Holleman. Reden genoeg om de nodige vernieuwingen in die app door te voeren. Die vernieuwingen leunen op AI, waarvoor de super samenwerkt met Microsoft.
Ingrediënten scannen
Allereerst gaat de AH-app de gebruiker gaat helpen bij het verzinnen van recepten op basis van ingrediënten die je al in huis hebt. Je kunt vanaf aanstaande maandag via de app een foto maken van je voorraadkast, koelkast of aanrecht, waarna de app ingrediënten herkent. Indien gewenst kun je handmatig ingrediënten toevoegen die niet op de foto staan - op dit moment kun je namelijk één foto aan de app voeren. Op basis van de ingevoerde ingrediënten schotelt de app je verschillende recepten voor die je kunt maken. Dat zijn niet per se recepten waarvoor je niet meer naar de supermarkt moet, al kun je natuurlijk besluiten om de aangeraden kip of extra groenten achterwege te laten zodat je meteen kunt koken.
AI-chatbot adviseert over eten
Ook nieuw is een AI-aangedreven chatbot in de app. Die chatbot draait op basis van GPT-4o, een AI-model van OpenAI. Via een venster in de AH-app kun je voortaan uiteenlopende vragen stellen over voeding. Van 'hoe schil je een pompoen' en 'kan ik spinazie opnieuw opwarmen' tot het meer commerciële 'verkoopt AH glutenvrije pasta' en 'ik wil een makkelijke, vegetarische ovenschotel maken'. De antwoorden van de chatbot zijn vooralsnog alleen gebaseerd op informatie van de AH-website. De chatbot is geprogrammeerd om 'te denken als een chef' en beantwoordt geen vragen die niets met eten en/of Albert Heijn te maken hebben. Wie de Amerikaanse presidentsverkiezingen gewonnen heeft, vertelt de chatbot inderdaad niet.
Een vraag om een recept of gerecht levert gelukkig wél aanvullende informatie op en de chatbot stelt zelf ook relevante vervolgvragen. Vraag je hoe je het beste bananen kunt bewaren, dan krijg je daarna als vraag gesuggereerd hoe je rijpe bananen kunt gebruiken om bananenbrood te bakken.
De chatbot heeft nog geen connectie met een klantprofiel. Die optie 'zal er vast een keer komen', zegt een medewerker. Ceo Van Egmond benadrukt dat als die koppeling mogelijk wordt, de klant zelf bepaalt of hij er gebruik van wil maken. Er is ook nog geen koppeling met aanbiedingen, dus de chatbot weet op dit moment geen raad met een vraag als 'Is er vandaag zalm in de aanbieding bij AH?' De chatbot is vooralsnog ook vrij van advertenties.
AH-app in meer talen te gebruiken
Tot slot de taal waarin je de AH-app kunt gebruiken. Of beter gezegd talen, want vanaf maandag is de app naast het Nederlands ook grotendeels in het Engels te gebruiken. Volgens Holleman vraagt een deel van de Albert Heijn-klanten al langer om een niet-Nederlandstalige app. Niet alle inwoners van Nederland begrijpen immers de Nederlandse taal.
AI heeft geholpen bij de vertaalslag, stelt de supermarktketen. Sommige onderdelen in de app zijn echter nog niet vertaald. De app-meldingen en de nieuwe chatbot werken vooralsnog alleen nog in het Nederlands, en moeten later vertaald worden.
Er zijn plannen om - met behulp van AI - meer ondersteunde talen in de app toe te voegen. Het bedrijf denkt met name aan het Frans - omdat de super ook in België actief is -, Duits en Turks. Een concrete tijdlijn kan de onderneming nog niet delen. Holleman: 'Een vertaling zal nog niet perfect zijn, en voor ons wat spannender en oefenen zijn. Maar het is wel een hele laagdrempelige verbetering voor onze klanten waar we daarom aan blijven werken'.
Gratis
Alle drie de nieuwe functies zijn en blijven gratis voor alle appgebruikers, antwoordt strategiedirecteur Holleman desgevraagd. 'Er zijn geen plannen om functies achter een betaalmuur te stoppen'. Hij belooft op de korte termijn meer functies voor de app.