Economische crisis
Organisaties gebruiken deze tijd van economische tegenwind als aanleiding om eens kritisch te kijken naar hun merken, bedrijfsnamen en logo’s. Zo worden hoofdletters vervangen door kleine letters (de zogenaamde onderkast). Nationale Nederlanden veranderde bijvoorbeeld in nationale nederlanden en UPC in upc. Volgens schrijver en journalist Erwin Wijman geven veel organisaties hiermee aan hun merkenbeleid anders te willen uitdragen: open, sympathiek en meer bescheidenheid.
Voor:
Na:
Een mooi initiatief zou je zeggen. Niets is minder waar.
De geschiedenis laat zien dat er veel bedrijven zijn die hun merk en/of naam al veel langer in kleine letters schrijven. De Duitse keukenmaker bulthaup schrijft haar naam al sinds 1982 in onderkast, auping sinds 1969 en agu bijvoorbeeld al sinds 1977. Was er toen ook sprake van een crisis? Was er toen ook sprake van een zekere nederigheid? Het lijkt mij niet!
Trends zijn in de mode
De huidige ontwikkelingen zijn vooral een modetrend in plaats van het sympathieker en toegankelijker willen overkomen. Want als dat zo zou zijn dan had de creatieve sector al lang gezorgd dat alle merken, bedrijfsnamen en logo’s in kleine letters werden geschreven. Want welk bedrijf wil nu niet sympathiek en toegankelijk overkomen?
Kennelijk belichamen de “kleine letter woorden” op dit moment gewoon tijdelijke bescheidenheid. Het past kennelijk in de tijdgeest van meer matiging, nederigheid en transparantie. “Iets dat in de mode is wordt kennelijk gevolgd en dat werkt weer als katalysator”, aldus Wijman in zijn artikel in Onze Taal, het vakblad voor én over de Nederlandse taal.
Klinker kopen ?
Naast de trend over grote letters die steeds kleiner worden, wordt nog een ontwikkeling langzaam zichtbaar: het weglaten van klinkers. De gemeenten Texel en Zaanstad schijnen er al mee te gaan beginnen. Texel wordt .txl en de gemeente Zaanstad wordt straks znstd. Gedurfd en onderscheidend vinden zij zelf. Maar ik vind het wel heel erg gebaseerd op het postmoderne communicatiegedrag van generatie Y (sms en msn). Of zou het weglaten van klinkers de gemeentelijke bijdrage zijn om te komen tot de noodzakelijke kostenbesparingen?
Hype. dcht ht wl!
Kleine letters, geen klinkers. Is het mode? Het antwoord is voor mij simpel: Ja. Naamswijzigingen als deze zijn vooral een modetrend. In deze economische storm heeft de creatieve sector ongetwijfeld getracht een nieuwe groeimarkt te activeren. Knap bedacht, maar voor veel organisaties een zeer kostbare en ingrijpende operatie.
Gemeenten gebruiken bovendien schaars gemeenschapsgeld en dan mag je verwachten dat zij dat niet besteden aan dit soort modetrends. Waarom voeren zij niet gewoon de naam Texel of Zaanstad? Dat zijn toch geen namen waarvoor men zich hoeft te schamen. Wonen op .txl is niet beter of anders dan wonen op Texel! Ik wil bovendien helemaal niet raden naar letters. Of klinkers moeten kopen om te begrijpen met wie ik te maken heb.
De belangrijkste conclusie voor mij is dat je vertrouwen zeker niet herstelt door je merk of bedrijfsnaam in kleine letters te schrijven of door de klinkers te laten verdwijnen. Vertrouwen herstel je echt alleen maar door een betere kwaliteit van diensten of producten te leveren. En juist dat is voor veel (publieke en private) organisaties al moeilijk genoeg!
Theo Visser, partner en consultant van Novagraaf adviesbureau op het gebied van Intellectueel Eigendom
via Twitter te volgen op https://twitter.com/novagraaf
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!