Premium

Arthur en Jascha Hoogendijk openen graag nieuwe deuren

Door hun opvoeding leerden de broers altijd keihard te werken, maar ook vooral te doen wat ze leuk vinden.

Arthur (l) en Jascha (r)

Arthur (61) en Jascha (44) Hoogendijk zijn brothers from another mother, zoals ze zelf graag zeggen. Hoewel ze niet met elkaar opgroeiden, is hun band nu hecht. Arthur: ‘Ik ben de jongste van de drie kinderen van de eerste leg van mijn vader, Jascha de oudste van zijn tweede gezin. 

Pas toen vader Hoogendijk achttien jaar geleden overleed, kregen de broers intensiever contact en delen ze, naast hun vader, ook hun werkethiek en -beleving. ‘Door onze opvoeding hebben wij geleerd altijd hard te werken, maar paradoxaal genoeg, ook vooral te doen wat we leuk vinden.’

Arthur: 'Onze vader was een zeer creatief man, kon heel goed schrijven. Hij wilde eigenlijk binnenhuisarchitect worden, of antiquair, maar hij heeft zijn leven lang gewerkt als secretaris van de Koninklijke Nederlandsche Maatschappij tot Bevordering der Geneeskunst. Dit tot zijn  grote frustratie. Dit was mijn angstbeeld; iedere dag met de pest in je lijf naar je werk gaan. Ik heb dan ook vrij jong besloten dat ik alleen maar zou doen wat ik leuk vind. Wilde graag in de commercie werken, dus ben begonnen met het verkopen van kopieermachines, niet direct heel leuk, wel superleerzaam en daar heb ik het salesvak geleerd.

Mijn wens was om bij een reclamebureau te werken, maar toen dat niet gelijk lukte kwam ik terecht in de media-sales. In die wereld heb ik mij behoorlijk opgewerkt. Zo was ik onder andere sales director bij SBS en commercieel directeur bij Fox. Maar, mijn middle name is misschien wel start up. Ik vind het leuk om een beginnende organisaties te helpen professionaliseren, teams bouwen, reorganiseren .. Als iets staat, dan ga ik graag weer door. De huidige rol van adviseur en interim manager is mij dus helemaal op het lijf geschreven.’

We zijn allebei ontzettend ambitieus, maar als je kijkt naar wat er vaak achter die ambitiedrang wegkomt, dan is dat niet altijd door intrinsieke motivatie.
Jascha Hoogendoorn

Jascha: We zijn allebei ontzettend ambitieus, maar als je kijkt naar wat er vaak achter die ambitiedrang wegkomt, dan is dat niet altijd door een intrinsieke motivatie. Wij hadden een superkritische vader, alles wat we deden was nooit genoeg. Dit maakt dat je keihard gaat werken, om het hem toch naar de zin te maken, om die erkenning te krijgen.’ 

Dat geldt dus ook voor jou? ‘Denk het wel. Ik wil heel goed zijn in alles wat ik doe. Ik heb me in de eerste instantie gestort op sport. Dat mocht wel, als ik maar niet ging voetballen. Het werd volleybal, waar ik het heb gered tot de eerste divisie, en ik ging tennissen. Ik werd tennisleraar bij de Nederlandse Bond en later ook nog volleybalcoach bij Jong Oranje. Qua opleiding heb ik de sportacademie gedaan, maar wilde geen leraar worden dus heb daarna nog mijn master Beleid, Communicatie en Organisatie aan de VU gehaald waar de marketingvakken mij het meest aanspraken.

Toen ik net werkte overleed onze vader en kreeg ik meer contact met Arthur. Hij nam mij een beetje onder zijn hoede en gaf mij het eerste zetje richting de bureauwereld. Wel vond hij dat dat dan ook gelijk in de eredivisie moest. Zo stelde hij mij voor aan Simon Neefjes, toen ceo bij TBWA. Bij hem heb ik het accountvak geleerd en kreeg ik de kans om daarnaast ook creatieve ideeën te ontwikkelen. Ik heb daar zeven jaar gewerkt en heb inmiddels mijn eigen bureau, Neew.'

Hebben jullie het vaak over werk? Arthur ‘Wij hebben een traditie en dat is ‘een avond met een kippetje’. Dan komt Jascha bij mij kip eten en praten we veel over ons werk, het vak en over wat ons bezighoudt. En we gaan al jaren samen naar Het Internationaal Reclamefestival in Cannes. Jascha: Wat leuk is aan onze gesprekken, is dat ik vroeger natuurlijk altijd het jonge broertje was dat vooral advies vroeg aan Arthur, maar dat het nu ook voorkomt dat hij mij om advies vraagt. Mooi toch?’

Lijken jullie op elkaar? Arthur: 'Jazeker, we houden van bouwen, van deuren openen en we worden beiden blij van nieuwe prikkels. Het verschil tussen ons is dat Jascha creatiever is en ik wat commerciëler en natuurlijk dat Jascha veel cooler is dan ik, haha!'

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie