De making-of Loeki de Leeuw
Al sinds 1965 kun je bij Ster reclame inkopen rondom de content van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) op radio, televisie en online. Met onze reclameblokken bereiken we iedereen, op ieder moment van de dag, maar doen dat nét even anders. Zo onderbreken we geen programma’s met reclame en is er een beperkt aantal reclameminuten per uur, waardoor de impact van jouw campagne groter is. Onze kennis zetten we maar al te graag in voor jou! Zo versterkt Ster elke campagne met inzichten, kennis, kwaliteit en bereik. We denken dagelijks mee met onze klanten, nemen je mee in de nieuwste ontwikkelingen op gebied van media en reclame, en kunnen je altijd voorzien van advies op maat. Dankzij onze vaste prijzen weet je van tevoren waar je aan toe bent en kunnen we het hebben over de essentie: hoe kunnen we het aanbod van Ster zo optimaal mogelijk inzetten om jouw doelstelling(en) te bereiken?


Om te vieren dat Loeki alweer drie jaar terug is op de Nederlandse televisie, delen wij in een driedelige serie blogs leuke achtergrondinformatie en wist-je-datjes – met veel dank aan Louise Geesink, dochter van bedenker Joop Geesink, voor het delen van haar kennis en verhalen. In deze tweede blog gaan we eens wat dieper in op hoe Loeki en zijn filmpjes eigenlijk gemaakt worden.
Wil je de eerste blog ook nog lezen? In de eerste blog doken we de geschiedenis in met Loeki's debuut
Stop-motion
Loeki zijn avonturen duren ‘slechts’ vier seconden, toch kost het opnemen van de filmpjes veel meer tijd dan dat. De pop wordt namelijk in stop-motion animatietechniek tot leven gebracht. Tegen een blue screen, op een set in een studio, wordt Loeki telkens weer in een nieuwe pose gezet en vastgelegd. 100 beelden zijn er nodig voor één filmpje van vier seconden.

Een knap staaltje techniek
Van buiten ziet Loeki de Leeuw eruit als een aaibaar leeuwtje, maar van binnen zit een aardige metalen constructie. Het produceren in de stop-motion techniek vereist namelijk dat hij voor de camera beeld voor beeld, pose na pose, strak blijft staan. Veert het armpje net iets terug, dan kan de opname opnieuw worden gemaakt. Een metalen binnenkant is dan dé oplossing.
De looks van Loeki
De pop Loeki is 25 centimeter lang, zijn velletje van vilt en zijn pruik is van haar. Soms zie je hem zonder kleding, maar vaak genoeg ook in de mooiste kostuums. Deze worden vakkundig gemaakt: zijn mini-shirtjes en diverse kostuums worden genaaid, en zijn truien gebreid. De ski’s, surfplank of fiets waar je hem op ziet stuntelen? Ook die worden écht gemaakt: zagen, lassen, in kunststof gieten… en daar zijn de miniatuur-exemplaren.

Beeld en geluid
Als de pop-animatie klaar en goedgekeurd is, stopt het ambachtelijke handwerk en vertrekken de Loeki-beelden naar de computer van de 3D-vormgever. Daar verdwijnt het blauwe van de set, en wordt er een omgeving om de leeuw heen gecreëerd, de juiste belichting en eventuele special effects toegevoegd. Als laatste volgt het geluid, de speciaal gecomponeerde muziek én zijn stem. Voilá!
Nieuwe ideeën, nieuwe filmpjes
Louise Geesink is het brein achter de nieuwe Loeki-filmpjes. Zij nam het stokje van haar vader Joop over, die in 1984 overleed. De jaren daarvoor was ze ook al bij Loeki betrokken, dus nu de gehele productie overnemen voelde vertrouwd.
In vier seconden moet de situatie én het grapje duidelijk zijn en dat vereist een bepaald soort… tja.. ‘Loeki-denken’. Inmiddels denk ik zo al 40 jaar!
Louise Geesink

Meer weten over Loeki de Leeuw? Ga dan naar ster.nl of lees dit artikel over het Asjemenou-effect: Loeki is namelijk niet alleen leuk voor de kijker, maar ook effectief voor organisaties die in een 'Loeki-blok' adverteren.
Wil je meer informatie over de inkoopmogelijkheden bij Ster? Neem dan contact met ons op.
Al sinds 1965 kun je bij Ster reclame inkopen rondom de content van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) op radio, televisie en online. Met onze reclameblokken bereiken we iedereen, op ieder moment van de dag, maar doen dat nét even anders. Zo onderbreken we geen programma’s met reclame en is er een beperkt aantal reclameminuten per uur, waardoor de impact van jouw campagne groter is. Onze kennis zetten we maar al te graag in voor jou! Zo versterkt Ster elke campagne met inzichten, kennis, kwaliteit en bereik. We denken dagelijks mee met onze klanten, nemen je mee in de nieuwste ontwikkelingen op gebied van media en reclame, en kunnen je altijd voorzien van advies op maat. Dankzij onze vaste prijzen weet je van tevoren waar je aan toe bent en kunnen we het hebben over de essentie: hoe kunnen we het aanbod van Ster zo optimaal mogelijk inzetten om jouw doelstelling(en) te bereiken?
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid