Overslaan en naar de inhoud gaan

De making-of Loeki de Leeuw

De tweede blog over hét reclame-icoon van de Nederlandse televisie staat in het teken van de making-of.
Partner
Ster

Al sinds 1965 kun je bij Ster reclame inkopen rondom de content van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) op radio, televisie en online. Met onze reclameblokken bereiken we iedereen, op ieder moment van de dag, maar doen dat nét even anders. Zo onderbreken we geen programma’s met reclame en is er een beperkt aantal reclameminuten per uur, waardoor de impact van jouw campagne groter is. Onze kennis zetten we maar al te graag in voor jou! Zo versterkt Ster elke campagne met inzichten, kennis, kwaliteit en bereik. We denken dagelijks mee met onze klanten, nemen je mee in de nieuwste ontwikkelingen op gebied van media en reclame, en kunnen je altijd voorzien van advies op maat. Dankzij onze vaste prijzen weet je van tevoren waar je aan toe bent en kunnen we het hebben over de essentie: hoe kunnen we het aanbod van Ster zo optimaal mogelijk inzetten om jouw doelstelling(en) te bereiken?

De making-of Loeki de Leeuw
De making-of Loeki de Leeuw

Om te vieren dat Loeki alweer drie jaar terug is op de Nederlandse televisie, delen wij in een driedelige serie blogs leuke achtergrondinformatie en wist-je-datjes – met veel dank aan Louise Geesink, dochter van bedenker Joop Geesink, voor het delen van haar kennis en verhalen. In deze tweede blog gaan we eens wat dieper in op hoe Loeki en zijn filmpjes eigenlijk gemaakt worden.

Wil je de eerste blog ook nog lezen? In de eerste blog doken we de geschiedenis in met Loeki's debuut

Stop-motion

Loeki zijn avonturen duren ‘slechts’ vier seconden, toch kost het opnemen van de filmpjes veel meer tijd dan dat. De pop wordt namelijk in stop-motion animatietechniek tot leven gebracht. Tegen een blue screen, op een set in een studio, wordt Loeki telkens weer in een nieuwe pose gezet en vastgelegd. 100 beelden zijn er nodig voor één filmpje van vier seconden.

Stop motion van Loeki de Leeuw
Opname Loeki stop motion animatie

Een knap staaltje techniek

Van buiten ziet Loeki de Leeuw eruit als een aaibaar leeuwtje, maar van binnen zit een aardige metalen constructie. Het produceren in de stop-motion techniek vereist namelijk dat hij voor de camera beeld voor beeld, pose na pose, strak blijft staan. Veert het armpje net iets terug, dan kan de opname opnieuw worden gemaakt. Een metalen binnenkant is dan dé oplossing.

De looks van Loeki

De pop Loeki is 25 centimeter lang, zijn velletje van vilt en zijn pruik is van haar. Soms zie je hem zonder kleding, maar vaak genoeg ook in de mooiste kostuums. Deze worden vakkundig gemaakt: zijn mini-shirtjes en diverse kostuums worden genaaid, en zijn truien gebreid. De ski’s, surfplank of fiets waar je hem op ziet stuntelen? Ook die worden écht gemaakt: zagen, lassen, in kunststof gieten… en daar zijn de miniatuur-exemplaren.

Loeki en diverse attributen
Loeki en diverse attributen

Beeld en geluid

Als de pop-animatie klaar en goedgekeurd is, stopt het ambachtelijke handwerk en vertrekken de Loeki-beelden naar de computer van de 3D-vormgever. Daar verdwijnt het blauwe van de set, en wordt er een omgeving om de leeuw heen gecreëerd, de juiste belichting en eventuele special effects toegevoegd. Als laatste volgt het geluid, de speciaal gecomponeerde muziek én zijn stem. Voilá!

Nieuwe ideeën, nieuwe filmpjes

Louise Geesink is het brein achter de nieuwe Loeki-filmpjes. Zij nam het stokje van haar vader Joop over, die in 1984 overleed. De jaren daarvoor was ze ook al bij Loeki betrokken, dus nu de gehele productie overnemen voelde vertrouwd.

In vier seconden moet de situatie én het grapje duidelijk zijn en dat vereist een bepaald soort… tja.. ‘Loeki-denken’. Inmiddels denk ik zo al 40 jaar!

Louise Geesink

Het Loeki-team, aangevuld met betrokkenen vanuit Ster
Het Loeki-team, aangevuld met betrokkenen vanuit Ster

Meer weten over Loeki de Leeuw? Ga dan naar ster.nl of lees dit artikel over het Asjemenou-effect: Loeki is namelijk niet alleen leuk voor de kijker, maar ook effectief voor organisaties die in een 'Loeki-blok' adverteren. 

Wil je meer informatie over de inkoopmogelijkheden bij Ster? Neem dan contact met ons op. 

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
Ster

Al sinds 1965 kun je bij Ster reclame inkopen rondom de content van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) op radio, televisie en online. Met onze reclameblokken bereiken we iedereen, op ieder moment van de dag, maar doen dat nét even anders. Zo onderbreken we geen programma’s met reclame en is er een beperkt aantal reclameminuten per uur, waardoor de impact van jouw campagne groter is. Onze kennis zetten we maar al te graag in voor jou! Zo versterkt Ster elke campagne met inzichten, kennis, kwaliteit en bereik. We denken dagelijks mee met onze klanten, nemen je mee in de nieuwste ontwikkelingen op gebied van media en reclame, en kunnen je altijd voorzien van advies op maat. Dankzij onze vaste prijzen weet je van tevoren waar je aan toe bent en kunnen we het hebben over de essentie: hoe kunnen we het aanbod van Ster zo optimaal mogelijk inzetten om jouw doelstelling(en) te bereiken?

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in