Femme X, niet toegankelijk voor mannen


Geef je op de site van online magazine Femme X aan dat je een ‘homme’ bent, word je doorverwezen naar Voetbal International.
Volgens Femme X is dit om mannen/mannelijke marketeers aan het denken te zetten, omdat de heren geen flauw idee hebben wat volwassen vrouwen willen. Zo blijkt uit onderzoek van reclamebureau Saatchi & Saatchi dat producenten niet genoeg rekening houden met de behoeften van vrouwen tussen de 24 – 45 jaar.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Meer dan de helft van de vrouwen kan zich bijvoorbeeld niet identificeren met ‘de eindeloze stroom aan zuurstokroze tot babyroze producten.
Marketeers hebben vaak het beeld dat vrouwen zich uitsluitend omringen met roze gadgets en andere roze items. Er worden speciale productlijnen voor vrouwen gelanceerd waarbij het enige onderscheidende eraan de kleur roze is.’
En inderdaad, op de site is geen roze te bekennen. Integendeel, het oogt als een stoere site. Femme X zelf noemt het een site met een ‘Marlies Dekkers-achtige uitstraling’.
Het moet een ontmoetingsplaats worden ‘voor vrije geesten die niet in het “roze” hokje geplaatst willen worden. Een site met sterke verhalen en creatieve concepten voor uitgesproken vrouwen.’
Met onderwerpen als bijvoorbeeld trouwen: ‘The good, the bad & the bride’:
‘Bruidjes to be kunnen menigeen het stuipen op het lijf jagen. Het schijnt dat trouwen een van de meest stressvolle gebeurtenissen in het leven van een vrouw is. Halverwege het inlezen en plannen, ben je ineens veranderd van een relaxed soon-to-be-bruidje naar een veeleisende bridezilla!’
En 'erotische lingerie uit Iran' of #039;stoere vrouwen spelen rugby'">'stoere vrouwen spelen rugby'.
Ik belde even met de initiatiefnemer Jennifer van Tuyl. Van Tuyl is zelfstandig ondernemer met zo’n acht jaar ervaring in de marketing- en communicatiesector.
‘Ik voelde me persoonlijk niet aangesproken door wat er zoal voor vrouwen op mediagebied gebeurt. Offline niet, online niet. Er is geen blad voor vrouwen met ballen. Stoere, creatieve vrouwen worden over het algemeen niet aangesproken. Het is een vergeten doelgroep.’
Geen Libelle Zomerweek
Het is de doelgroep die deze week dus niet naar de Libelle Zomerweek gaat, maar de motor pakt om een rondje te rijden.
Van Tuyl: ‘Femme X richt zich op sterke, ondernemende vrouwen. Het moet niet zo serieus worden als Opzij, maar ik wil wel een duidelijk signaal naar de markt geven: vergeet ons niet.’
De site Femme X is een eerste stap in het bouwen van een community.
‘Het is bedoeling dat op termijn er evenementen en workshops gaan plaatsvinden. Ik wil partijen met elkaar in contact brengen.’ De marketeers met deze doelgroep in contact brengen. Daar moet ook het verdienmodel op uitkomen.’
Zoals gezegd is Van Tuyl de oprichter, maar ze roept vrouwen op aan Femme X mee te werken.
Lezers kunnen een ‘Femme Reporter’ worden: ‘Creatieve lezers kunnen in de e-zine hun persoonlijke kant laten zien door zelf de inhoud van het magazine te bepalen, schrijven en uiteindelijk co-creëren. Door een profiel op de site aan te maken kun je als Femme X reporter zelf een actieve rol spelen in het maken van het blad.
‘Ik zet nu de koers uit, maar het kan best zijn dat op termijn andere creatieve vrouwen de koers bepalen.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid