Overslaan en naar de inhoud gaan

Van inkt naar html

De dagbladen gaan dood. Over acht jaar bestaan er nog maar 25, zegt Jeffrey Cole van het Center for Digital Future. Maar dan heeft hij…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De dagbladen gaan dood. Over , zegt Jeffrey Cole van het Center for Digital Future. Maar dan heeft hij het wel over de ‘mature markets’ van de VS en Europa. Want in India is de dagbladenindustrie booming, dit komt deels door afnemend analfabetisme en deels door onvolwassenheid van de markt. Zo is The Times of India een van de grootste kranten. Ze hebben edities in verschillende talen en vele tientallen miljoen mensen als additionele doelgroep. In papier dus nog een succes. Maar goed, natuurlijk is de dagbladenmarkt drastisch veranderd.

De toekomst van de dagbladen in de volwassen markten is vrijwel geheel online.
Dat vraagt om een nieuwe manier van denken vanuit de gehele industrie als het gaat om business/verdienmodellen. Maar in essentie verandert er eigenlijk heel weinig.
De dagbladenindustrie overleeft alleen als het slim met de lezers om blijft gaan. Door te bouwen die ontstaan omdat een ‘online’ dagblad als een betrouwbare partij wordt ervaren waar je je informatie vandaan haalt. Die betrouwbaarheid staat of valt bij de ruimte om als lezer interactief mee te kunnen doen - en deze kennis met anderen te kunnen delen. Net als bij Molblog, zeg maar.

Die communities zijn eigenlijk niet anders dan 50 jaar geleden. Toen schaarden lezers zich ook achter een ‘merk’ of ‘type’ krant omdat ze daar bij pasten. Dat was hun informatie, hun nieuws. En dat bespraken de (gelijkgestemde) lezers vervolgens ook met elkaar. Een discussie waar de krant geen vat op had.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in