
De dagbladen gaan dood. Over acht jaar bestaan er nog maar 25, zegt Jeffrey Cole van het Center for Digital Future. Maar dan heeft hij het wel over de ‘mature markets’ van de VS en Europa. Want in India is de dagbladenindustrie booming, dit komt deels door afnemend analfabetisme en deels door onvolwassenheid van de markt. Zo is The Times of India een van de grootste kranten. Ze hebben edities in verschillende talen en vele tientallen miljoen mensen als additionele doelgroep. In papier dus nog een succes. Maar goed, natuurlijk is de dagbladenmarkt drastisch veranderd.
De toekomst van de dagbladen in de volwassen markten is vrijwel geheel online.
Dat vraagt om een nieuwe manier van denken vanuit de gehele industrie als het gaat om business/verdienmodellen. Maar in essentie verandert er eigenlijk heel weinig.
De dagbladenindustrie overleeft alleen als het slim met de lezers om blijft gaan. Door communities te bouwen die ontstaan omdat een ‘online’ dagblad als een betrouwbare partij wordt ervaren waar je je informatie vandaan haalt. Die betrouwbaarheid staat of valt bij de ruimte om als lezer interactief mee te kunnen doen - en deze kennis met anderen te kunnen delen. Net als bij Molblog, zeg maar.
Vacatures
Marketing Manager (Maternity Cover – 6 Months)
ArtipoppeSpecialist Online Marketing
FirdaAllround Communicatieadviseur (28-32 uur)
CTGBDie communities zijn eigenlijk niet anders dan 50 jaar geleden. Toen schaarden lezers zich ook achter een ‘merk’ of ‘type’ krant omdat ze daar bij pasten. Dat was hun informatie, hun nieuws. En dat bespraken de (gelijkgestemde) lezers vervolgens ook met elkaar. Een discussie waar de krant geen vat op had.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee