Overslaan en naar de inhoud gaan

Afgeleid zijn is goed voor productkeuze

Even afgeleid zijn voordat je kiest welk product je wilt, kan beter zijn dan of er te veel over nadenken, of in een impuls een beslising…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Even afgeleid zijn voordat je kiest welk product je wilt, kan beter zijn dan of er te veel over nadenken, of in een impuls een beslising nemen, zo concludeert , researcher marketing aan de faculteit economie en bedrijfswetenschappen van de Universiteit van Tilburg in zijn onderzoek.

related partner content for mobile comes here

Consumenten willen vaak veel aandacht besteden aan en goed nadenken over het nemen van complexe aankoopbeslissingen.

Dat is niet altijd een juiste strategie, omdat je je dan kunt focussen op producteigenschappen die je wellicht helemaal niet zo belangrijk vindt. Of je raakt in de war omdat het niet altijd makkelijk is om verschillende producteigenschappen met elkaar te vergelijken.

Enkele minuten
Lerouge heeft aangetoond dat het vaak beter is om je aandacht even af te leiden van je productbeslissing. Deelnemers in zijn onderzoek die enkele minuten afgeleid waren na het zien van verschillende productalternatieven, konden beter de goede van minder aantrekkelijke alternatieven onderscheiden. Beter dan deelnemers die de producten onmiddellijk beoordeelden of diep over de producten nadachten.

Mensen vormen spontaan voorstellingen in hun geheugen van de producten die ze te zien krijgen. Een tijdje niet aan de beslissing denken zorgt ervoor dat consumenten informatie van de producten uit het geheugen moeten oproepen en het is nu makkelijker om die algemene productvoorstellingen op te roepen dan alle specifieke kenmerken van de verschillende producten, aldus het persbericht.

Zwart/wit
‘Uit het onderzoek van Lerouge blijkt dat afleiding tot betere productbeoordelingen leidt, maar alleen wanneer de deelnemers in hun geheugen heldere goed/slecht voorstellingen hebben van de producten.
‘Zo blijkt dat afleiding beter werkt bij mensen die de neiging hebben om de zaken zwart/wit voor te stellen en dus over consistente voorstellingen van de producten beschikken.’

Ook de manier waarop de consument met productinformatie omgaat, is belangrijk. Afleiding bijvoorbeeld werkt beter wanneer de informatie per product wordt bekeken dan wanneer we de informatie per kenmerk wordt bekeken, omdat dit helpt een duidelijk omlijnd beeld van het product te vormen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in