Nima-voorzitter Muriel Arts: ‘Marketingvrouwen aan de top zijn broodnodig’
Verdere ontwikkeling van marketingvrouwen naar de top heeft haar prioriteit. En organisaties die de deur van de directiekamer niet voor vrouwen openen, doen zichzelf tekort, aldus Arts in een interview in het Tijdschrift voor Marketing.
Arts: ‘Marketingvrouwen staan midden in de samenleving en vrouwen doen nog steeds de meeste huishoudelijke taken. Ook als ze een topfunctie hebben komen ze nog steeds in de supermarkt en zijn ze maatschappelijk geëngageerd. In veel categorieën als voeding, kleding maar ook auto’s worden meer dan 80 procent van de aankoopbeslissingen genomen door vrouwen.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
Spotta‘En als stakeholder value - klanten, medewerkers, aandeelhouders, omgeving - belangrijk is, dan moet je inzicht en gevoel hebben voor die stakeholders. En daar zit dus de kracht van marketingvrouwen die klanten en markten vaak beter kennen dan wie dan ook. Bedrijven en organisaties die ook vrouwen in de directie hebben, scoren volgens een onderzoek van McKinsey beter op alle organisatiecriteria, zoals businessresultaat, werkklimaat, waarden, visie, loyale medewerkers, innovatie en leiderschap. Bedrijven die dit niet inzien, doen zichzelf tekort.’
Als die vrouwelijke kwaliteiten zo belangrijk zijn aan de top, waarom komen vrouwen dan toch zo moeilijk op die directiestoel terecht?‘Daar hebben we onderzoek naar gedaan. Bedrijven en organisaties willen wel, maar ze zeggen dat vrouwen niet willen of dat geschikte vrouwen niet te vinden zijn. En vrouwen op hun beurt nemen niet zo snel de stap naar de top. In ieder geval geven ze niet altijd aan dat ze het willen. Ze steken hun vinger niet op. Het gaat over willen én kunnen. Vrouwen zitten ook niet altijd in de juiste netwerken.
‘Netwerken lukt niet vanachter je computer. Je moet weten “who plays the ball”. Vrouwen vinden dat ze gevonden moeten worden en durven of willen zich niet profileren. Verder omarmen we in Nederland nog het ‘anderhalfkostwinnersmodel’. De man werkt fulltime en de vrouw parttime, want ze wil ook leesmoeder zijn, om klokslag zes uur thuis zijn én ’s avonds zelf de worteltjes koken voor de kinderen in plaats van een potje Olvarit opwarmen. De maatschappij verwacht dat ook van vrouwen.
‘Wie aan dat beeld wil voldoen, komt moeilijk hogerop. Een andere sta in de weg zijn de functieprofielen die veelal volgens mannelijke normen zijn opgesteld. Organisaties kijken vooral door een masculiene bril naar kwaliteiten. Dominerend hierin zijn resultaat- en doelgerichtheid, hiërarchisch leiderschap, beïnvloeding en kortetermijnvisie. Vrouwelijke kwaliteiten voegen een brede blik toe, samenwerking, teambuilding, werksfeer, een lange termijnvisie en vrouwen houden meer rekening met klant- en medewerkertevredenheid.’
Het gehele interview staat in het mei-nummer van het Tijdschrift voor Marketing, dat deze week verschijnt.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid