Overslaan en naar de inhoud gaan

Koninginnedag belangrijk voor de Nederlandse identiteit

Koninginnedag speelt een belangrijke rol in de Nederlandse identiteit. Hoewel het oranjegevoel het meest geassocieerd wordt met het…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat blijkt uit een onderzoek naar het oranjegevoel onder Nederlanders van de Nederlandse Staatsloterij. Bijna de helft van de Nederlanders vindt dat Koninginnedag de meest typische Hollandse traditie is. Op de vraag wat het meest bijzonder is aan ons land staat Koninginnedag namelijk bovenaan, gevolgd door fietsen en onze Oranjefans.

related partner content for mobile comes here

Bijna de helft van de respondenten vindt ‘doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg’ de eigenschap die de Nederlander het best kenmerkt. Deze eigenschap wordt echter losgelaten tijdens oranjegebeurtenissen. Het merendeel van de Nederlanders (61%) is gek op oranjegebeurtenissen vanwege de Hollandse gezelligheid die er dan overal in ons land heerst.

Vrijwel alle Nederlanders (91%) zijn trots op hun Nederlanderschap. Van de ondervraagden geeft 37 procent aan zelfs heel erg trots te zijn. Meer dan de helft van de mensen zingt dan ook vol trots het eerste couplet van het Wilhelmus mee, want meer coupletten kennen ze niet. Ruim een derde van de mensen vindt de vrijheid van meningsuiting Nederlands grootste goed, de tolerante instelling scoort slechts bij 11 procent van de ondervraagden goed.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in