Overslaan en naar de inhoud gaan

Suffe Producten: het toetsenbord

Als we Darwin moeten geloven, zal onze neus steeds kleiner worden. Als je iets niet nodig hebt, zorgt de natuur ervoor dat het verdwijnt.…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Natuurlijk, je zit wel eens te eten boven je laptop of je voelt dat je op de tocht zit, maar kijken (en luisteren naar muziek) blijft the main thing. Goed, er is touchscreen, maar dat voelt toch alsof je het glas van een aquarium staat te aaien. Het lijkt me tijd de overige zintuigen eens stevig digitaal aan te aanspreken.

related partner content for mobile comes here

Beeld Braille
Het qwerty-toetsenbord lijkt nog steeds op die van de Remington-typemachine met de hamertjes uit 1873. Heel statisch, maar het begin is er: bij de Wii voel je een trilling als je schiet of een bal slaat. Wat we missen is de sensatie van textuur: ‘beeldbraille’. Een Wacom met morphend-oppervlak, voor als je een tapijt, een bankstel of kleding bij Wehkamp wilt bestellen. Dan kun je op voorhand voelen of die coltrui kriebelt.
Ook kun je zo dolfijnen aaien of het zand voelen op het strand van Malibu. Voor xxx-sites bestel je natuurlijk een exxxtra flexibele morph-Wacom.

Sfeersnuiven
Maar de neus wil ook wat. We weten inmiddels dat geur een sterke invloed heeft bij het nemen van beslissingen. Als je je huis wil verkopen moet je koffie zetten of appeltaart bakken. Koffie-spray zou handig zijn voor onverwachte kijkers (iets voor Douwe Egberts?).
Bekend is ook de geur van ‘nieuwe wagen’ in een spuitbus, het geheim van handelaars in tweedehands auto’s. Bij concerten worden geur-veejays ingezet ter verhoging van de feestvreugde. Fijn gratis snuiven.

Beeld Pepijn Barnard/Art Associates

I-Nose
Stel je voor: je bestelt iets op Nespresso.com, dan zou het leuk zijn als je de verschillende koffiearoma’s ook echt kan ruiken. Of je downloadt een monster van de nieuwste Hugo Boss Bodysplash en een device, aangesloten op je usbpoort, blaast dit middels geurpatronen vrolijk je kamer in. Hmm! Dit is dan de i-Vaporator of i-Nose. Ook leuk bij datingsites, dat je je toekomstige date, na de nodige chitchat ook kan ruiken. Zo haal je er alvast de wietkwekers en zeer nerveuze types uit.

Compu-tine
Maar ook aan de smaakpapillen wordt gedacht. Wat dacht je van food-translationsoftware en printercartridges waar alle smaken in zitten: zoet, zuur, zout en bitter. Je kunt dan een recept invoeren en uitprinten op eetbaar papier. Je ziet ’t en je proeft ’t. Handig, als je een paar kilo kwijt wilt, maar ook een berenhap speciaal met dubbel mayo wilt proeven.

Print ook eens wat M&M’s om je kinderen zoet te houden en een Hema-worst voor je vegetarische nicht. Wat dacht je van een foto van je kinderen voor oma en opa, zodat ze de kids eindelijk eens écht kunnen opvreten.

Rokers opgelet, als je zonder sigaret niet kunt nadenken, wordt de ‘Compu-tine’ helemaal jouw ding. Je ruikt ’m, voelt ’m en proeft ’m. De rookloze sigaret, aangesloten op je laptop. Bob’s your uncle! We gaan ’t allemaal nog meemaken. Ik voel ’t.

In de serie ‘Suffe Producten’ laat Reyn Jongenelen in Tijdschrift voor Marketing (en nu ook op MolBlog.nl) op luchtige wijze zijn blik gaan over kansen in de markt voor verstofte producten. Wat ze nodig hebben is een slimme herpositionering, een nieuwe emotie en een interessante marktpositie.
Heef u ook een suf product? Een frisse blik doet wonderen. Soms.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in