Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoeveel Category Entry Points (CEPs) kun je als merk claimen?

Veel succesvolle merken willen graag een unieke CEP claimen, bij voorkeur net zo impactvol als Cup-a-Soup en Snickers dat hebben gedaan.
Partner
Blauw Research

We willen onze klanten in staat stellen om op basis van nieuwe inzichten, kansen te ontdekken en succesvolle verandering tot stand te brengen in hun organisaties. Creating Positive Change brengen we tot leven met ons IFS model

Lees meer

Insights : We stellen de juiste vragen om consumenten en klanten beter te begrijpen. We hebben veel ervaring in het gebruik van zowel de meest gerenommeerde als de meest innovatieve methodes.

Foresights : We luisteren naar onze klanten om hen te helpen het onverwachte te ontdekken. Daarvoor gebruiken we voorspellende modellen en data uit communities.

Sparks : En we inspireren! Omdat maar al te vaak zelfs de beste ideeën in een rapport op een plank belanden. Daarom maken we creatief gebruik van design en workshops om spelenderwijs insights en foresights te implementeren, om te zorgen dat wij onze belofte waarmaken en positieve veranderingen teweeg brengen.

Lees minder
Coca Cola CEPs
Coca Cola CEPs

Veel succesvolle merken willen graag een unieke Category Entry Point (CEP) claimen, bij voorkeur net zo impactvol als Cup-a-Soup (4 uur) en Snickers (You’re not you when you’re hungry) dit hebben gedaan. Misschien wil jij als marketeer dat voor jouw merk ook graag realiseren? Bereid je dan voor op een marathon.

Het claimen van een CEP vereist namelijk toewijding, focus en doorzettingsvermogen. Zelfs de grootste merken slagen er niet in om binnen korte tijd een CEP te claimen. Het is een proces van lange adem, waarbij consistentie en focus op dezelfde CEPs cruciaal zijn om resultaat te boeken. Alleen door blijvend investeren in dezelfde boodschap kun je het verschil maken en uiteindelijk een onderscheidende positie in het brein van de consument veroveren. Maar hoeveel CEPs kun je nu tegelijkertijd claimen als merk?

Het uitzonderlijke aantal van drie Category Entry Points (CEPs)

Uit de vele grondige onderzoeken die Blauw de afgelopen jaren heeft uitgevoerd, blijkt dat nog nooit een merk meer dan drie CEPs tegelijk heeft geclaimd. Dit maakt het aantal van drie CEPs al bijzonder en uniek.

Het is belangrijk om te vermelden dat het gaat om drie CEPs die tegelijkertijd worden geactiveerd. Over meerdere jaren kan een merk natuurlijk de focus strategisch verleggen naar andere CEPs om zo nieuwe kansen te benutten en groei te realiseren. Coca Cola bijvoorbeeld hield het eerst bij Kerst, later bij de vier seizoenen en nog later bij ‘wanneer je het heet hebt’ (warm weer) of ‘wanneer je met familie bent’. Deze merkgigant is wel een uitzondering op de regel, de meeste merken hebben eenvoudig de adem niet om zoveel momenten door de tijd en soms ook tegelijk te claimen.

Waarom de focus beperkt blijft

Het is logisch dat merken niet in staat zijn om meerdere CEPs tegelijk te claimen. De constante focus die vereist is om een sterke mentale positie te behouden en concurrenten op een CEP weg te drukken, maakt het simpelweg onmogelijk om met alle CEPs tegelijkertijd bezig te zijn. Probeer je dit wel, dan loop je het risico dat de mentale link met geen enkele CEP wordt versterkt en zelfs verzwakt. Een gerichte strategie en vasthoudendheid zijn daarom essentieel om op de lange termijn succes te boeken.

Een voorbeeld van focusverlies

Een duidelijk voorbeeld van focusverlies is de ‘Ga ervoor’-campagne van Marktplaats. Hoewel het op veel punten een goede en creatieve campagne was, slaagde deze er niet in om specifieke CEPs te laden. Er werden te veel CEPs in verwerkt, waardoor het beoogde effect uitbleef. Door het ontbreken van een gerichte focus en consistente boodschap kon de campagne de gewenste mentale associaties bij de doelgroep niet versterken.

Less is more: creëer maximale impact met focus

Bij het claimen van CEPs geldt: less is more. Door te focussen op een specifieke en onderscheidende CEP, krijg je de mentale beschikbaarheid van je merk écht in beweging. Uit onderzoek blijkt dat merken met een duidelijke focus op één of enkele CEPs hun resultaten significant verbeteren, ongeacht of het om grote of kleine merken gaat.

Wil je meer weten over Category Entry Points?

Benieuwd hoe je deze strategisch selecteert en verder ontwikkelt voor jouw merk? Download de whitepaper 'Boost jouw merk met Category Entry Point' en ontdek hoe jij jouw merk naar nieuwe hoogten kunt brengen.

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
Blauw Research

We willen onze klanten in staat stellen om op basis van nieuwe inzichten, kansen te ontdekken en succesvolle verandering tot stand te brengen in hun organisaties. Creating Positive Change brengen we tot leven met ons IFS model

Lees meer

Insights : We stellen de juiste vragen om consumenten en klanten beter te begrijpen. We hebben veel ervaring in het gebruik van zowel de meest gerenommeerde als de meest innovatieve methodes.

Foresights : We luisteren naar onze klanten om hen te helpen het onverwachte te ontdekken. Daarvoor gebruiken we voorspellende modellen en data uit communities.

Sparks : En we inspireren! Omdat maar al te vaak zelfs de beste ideeën in een rapport op een plank belanden. Daarom maken we creatief gebruik van design en workshops om spelenderwijs insights en foresights te implementeren, om te zorgen dat wij onze belofte waarmaken en positieve veranderingen teweeg brengen.

Lees minder
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in