Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoe een klein bedrijf groot(s) kan zijn

We hoeven niet altijd onze ogen op grote ondernemingen te richten voor goede voorbeelden van klantgerichtheid. Integendeel; soms zijn…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Mijn partner kocht een tijdje terug een adapter waarmee hij een elektrische gitaar kon aansluiten op zijn iPod. Via een app (programma) kon hij vervolgens speciale geluidseffecten creëren. Toen de bestelling arriveerde, was mijn partner onder de indruk van de begeleidende brief. Deze kwam persoonlijk en plezierig op hem over. Allereerst was daar het fotootje van de verkoopmedewerker. En dan was er de toon van de brief: eerder enthousiast dan zakelijk. Bovendien bevatte het schrijven veel nuttige informatie. Ten slotte werd verwezen naar het eigen online forum van het bedrijf, waar mijn partner ervaringen kon uitwisselen met anderen.

related partner content for mobile comes here

Deze leverancier heeft goed nagedacht over zijn doelgroep en heeft zijn communicatie daarop afgestemd. Terecht nam hij aan dat enthousiasme en laagdrempeligheid ook in een zakelijke brief niet misstaan. Eveneens terecht ging hij er vanuit dat klanten bij een dergelijk product graag ervaringen met elkaar uitwisselen in een forum. Het mes snijdt daarbij aan twee kanten; zo’n forum is namelijk ook weer een prachtig instrument voor klantenbinding!

Wat kun jij als ondernemer nu met dit praktijkvoorbeeld? Enkele tips.

Verplaats je in je klant
Hoe bezorg je jouw klant een ‘wow’ gevoel? Zet altijd dat stapje meer dan je klant verwachtte. Misschien is jouw product of dienst niet uniek. Maar juist dankzij een onverwacht extraatje kan jouw bedrijf een unieke plek in het hoofd en hart van je klant veroveren. Maak je klant blij!

Durf persoonlijk te zijn
Offertes, e-mailtjes, facturen en brieven: in het zakelijk verkeer hebben we de neiging, opeens uiterst formeel te worden. Waar is de vriendelijke toon uit het intakegesprek gebleven? Durf ook in je correspondentie die benaderbare en plezierige persoon te zijn met wie jouw klant graag zakendoet. Mensen doen graag zaken met mensen!

Breng klanten met elkaar in contact
Misschien hebben jouw klanten er behoefte aan, kennis of ervaringen met elkaar uit te wisselen. Zie je binnen je klantenkring dat je afnemers elkaar verder kunnen helpen? Maak dit dan mogelijk. Dat kan via een forum op je website, maar er zijn andere manieren, die een veel lagere investering vergen.

√ Individuele klanten kun je natuurlijk rechtstreeks met elkaar in contact brengen.
√ Organiseer een netwerkbijeenkomst voor jouw contacten.
√ Maak een open of besloten groep aan op LinkedIn, Mindz of Facebook.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in