Overslaan en naar de inhoud gaan

De #barman van... Heineken

Ruim voordat duidelijk werd dat de Champions League finale van zaterdag aanstaande wel eens BAR tegen MAN kon worden, tweette @JOR_ID…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Ruim voordat duidelijk werd dat de Champions League finale van zaterdag aanstaande wel eens BAR tegen MAN kon worden, (bekend van ): "De finale wordt dus ... Leest u mee hoofdsponsor ?" Natuurlijk ontdekten meer mensen deze toevalligheid, en linkten er ook een biermerk aan.

related partner content for mobile comes here

Een logische vraag aan Rob van Griensven, brand manager van Heineken en zelf ook , is dan ook: hadden jullie zelf al het idee voor , toen eenmaal de kans van deze twee clubs in de finale ontstond?

Hadden jullie zelf al het idee voor , toen eenmaal de kans van deze twee clubs in de finale ontstond?
"Een goed idee heeft vaak vele vaders zullen we maar zeggen. Al tijdens de kwartfinales werden er op Twitter grappen gemaakt over de potentiële finale, aangezien het gebruikelijk is om bij voetbalwedstrijden de eerste drie letters van beide clubs tot een hashtag te vormen. Dat hadden meerdere mensen die (in)direct bij Heineken betrokken zijn ook voorbij zien komen."

Maar Jordi kwam niet alleen met het idee, maar werkte het ook uit tot een design dat via via terechtkwam bij TBWA\Neboko. Wat vonden jullie ervan en wat gebeurde er daarna?
Van Griensven: "Het zag er goed uit. Het was echter duidelijk een conceptmatige schets. We hebben aangegeven dat we op dat moment net intern aan het bespreken waren hoe we met iets zouden kunnen gaan doen. Daarna hebben we TBWA hierop gebriefd."

[quote]"Een goed idee moet je voor het juiste merk voor de juiste doelgroep op het juiste moment op het juiste kanaal verspreiden. Dus niet direct de eerste gedachte delen op social media."[/quote]
Er waren meer mensen met het idee. Is Twitter een bedreiging voor reclamemakers, omdat een grap is vaak al viraal gegaan voordat een daadwerkelijke uiting in de media heeft kunnen staan?
Van Griensven noemt Twitter juist een rijke inspiratiebron voor reclamemakers: "Het is als communicatiekanaal een bijna real-time manier om te zien wat er leeft in de maatschappij. Het gaat er volgens mij om dat een goed idee dan voor het juiste merk en voor de juiste doelgroep op het juiste moment binnen het juiste kanaal wordt verspreid. Dus niet direct de eerste gedachte delen via social media, maar het idee de tijd geven om goed uitgewerkt te kunnen worden."

Krijgen jullie vaker ideeën aangedragen? En doen jullie daar dan iets mee?
"Heineken krijgt vaak ideeën van consumenten en bedrijven aangereikt. Dit geldt overigens natuurlijk ook voor de partijen met wie we intensief samenwerken, zoals reclamebureaus. We kunnen en willen niet alle ideeën tot uitvoer brengen, maar blijven uiteraard altijd geënteresseerd in goede en slimme ideeën."

In hoeverre heeft ervoor gezorgd dat geplande campagnes zijn aangepast?
"Niet, dit is een uitbreiding van de UEFA Champions League campagne. Een online inhaker op de actualiteit." Wat we precies nog gaan zien in aanloop naar de finale, houdt van Griensven een verrassing. We moeten volgens hem de en goed in de gaten houden. En natuurlijk de hashtag .

Dit artikel is eerder verschenen op .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in