Overslaan en naar de inhoud gaan

Spectaculaire groei thuiswinkelen

Het thuiswinkelen groeit veel en veel harder dan de gemiddelde bestedingen van consumenten. Onderzoeksbureau Blauw stelde vast dat de omzet…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Hoe weten we dat het thuiswinkelen zo hard groeit?
Blauw Research stelde in april 2011 cijfers vast voor de groei van het online-winkelen in Nederland. Deze zijn gebaseerd op 800 enquêtes 1). Blauw concludeert dat Nederlanders in 2010 voor liefst € 8,2 miljard producten en diensten hebben gekocht via het internet. Dat is 11% meer dan het jaar ervoor. Volgens het CBS groeiden de totale consumptie waarde van goederen in 2010 met ongeveer 1,6%. De internetbestedingen groeien dus relatief veel harder.

related partner content for mobile comes here

Waarom groeit het internetwinkelen zo hard?
Dat komt vooral doordat het aantal bestellingen toeneemt. In 2010 werden bijna 69 miljoen bestellingen gedaan, dat is 29% meer dan het jaar ervoor. Het zijn vooral de mensen die ervaring hebben met internetkopen, die zorgen voor de groei. Liefst 9,25 miljoen Nederlandse consumenten hebben (70% van de mensen ouder dan 16 jaar) wel eens een online-aankoop gedaan. Toch hangen er nog 2 miljoen mensen ‘boven de markt’: zij zijn actief op internet, maar kopen daar nog niet. Blauw Research verwacht dat de online-bestedingen - van zowel huidige als nieuwe internetconsumenten - in 2011 weer verder groeien, en wel met 10%.

‘Het thuiswinkelen groeit steeds verder.’, licht Frank Sibbel - directeur bij Blauw Research - toe. ‘Mensen raken er steeds meer mee vertrouwd, ze vinden het makkelijk, flexibel en snel. Online winkelen is ook steeds leuker geworden: de winkels zien er beter uit, het zoeken binnen de winkel wordt door betere techniek steeds eenvoudiger en er zijn steeds meer consumerratings en reviews. Ook toename van mobiele technologie, dat wil zeggen draagbare computers en telefoons die beschikken over een snelle breedbandverbinding, stimuleert dat mensen overal en altijd kunnen winkelen.’

Meer bestellingen, kleinere bedragen
De gemiddelde internetconsument plaatste in 2010 7,4 bestellingen. Dat was meer dan het jaar ervoor (6,2). Het gemiddelde aankoopbedrag was € 119,-, dit was juist wat lager dan in 2009 (- 14%). De totale internetuitgaven per consument namen toe tot in totaal € 888,- per persoon (+4%).

Wie zijn de kopers op internet?
De kopers op internet vormen een goede afspiegeling van de gebruikers van internet en de Nederlandse bevolking als het gaat om de verdeling man/vrouw. In de leeftijdsgroep ouder dan 44 jaar wordt relatief iets vaker via internet gekocht. De leeftijdsgroep 25 - 34 jaar koopt relatief wat minder via internet. Ook mensen met een lage opleiding kopen wat minder vaak op internet. De middelbaar opgeleiden doen dat relatief wat meer en de hoger opgeleiden zijn exact vertegenwoordigd onder de internetshoppers.

De fysieke winkel blijft populair
Uit eerder onderzoek van Blauw (Multichannel Monitor) 2) blijkt dat in 2010 nog steeds 71% van alle aankopen in de winkel wordt gedaan. Zo’n 21% van de aankopen vindt plaats via een webwinkel of via de website van de fabrikant. Daarnaast kopen mensen op de markt, per telefoon, particulier en via online marktplaatsen op internet. Het internet is het dominante kanaal voor de aankoop van diensten: reizen, tickets en muziek. Ook erotiek wordt overwegend via internet aangekocht. In 2009 werd ook het grootste deel van de computersoftware en verzekeringen via internet gekocht. Hier is de verkoop via internet juist gedaald: de fysieke winkels en de telefoon zijn weer meer populair als aankoopkanaal.

Bronnen:
1. Essential Facts - Online thuiswinkelen in Nederland. Blauw Research, april 2011. Dit rapport kan worden gedownload via de site www.thuiswinkel.org.
2. Multichannel Monitor2010 - Blauw Research t.b.v. HBD en Thuiswinkel.org. Dit rapport kan worden gedownload op de site www.hbd.nl

Mirjam Broekhoff is marketingjournalist, onderzoeker en blogger.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in