Brandfinance: Shell waardevolste NL merk
De Nederlandse lijst telt vijftig merken. Heineken neemt de tweede plaats in op de lijst. De bierbrouwer zag zijn merkwaarde met 30 pct groeien tot 11,108 miljard dollar.
De top vijf wordt verder aangevuld met Philips (9,03 miljard dollar), ING (8,7 miljard) en Rabobank (7,4 miljard).
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen Huis
BrandFinance merkt verder op dat ING ondanks de financiële crisis is gegroeid met 23 procent, terwijl concurrenten als Delta Lloyd en Aegon in 2011 juist een deel van hun merkwaarde hebben verloren.
Daarnaast is Randstad fors gegroeid, dankzij de integratie van Vedior. Ook staan er vijf Unilever merken in de top twintig, naast de ‘corporate brand’. Als je deze combineert, zou Unilever op nummer twee in de lijst zijn geëindigd.
Opmerkelijk is dat Philips in de Interbrand 100 juist het hoogste Nederlandse merk is, met een merkwaarde van 8.3 miljard dollar.
De top twintig van Brandfinance, met de merkwaarde in miljarden dollars:
1 Shell 18,605
2 Heineken 11,108
3 Philips 9,033
4 ING 8,703
5 Rabobank 7,423
6 Randstad 5,446
7 Dove 4,517
8 Aegon 3,874
9 TNT 3,534
10 Amstel 3,263
11 Lipton 2,669
12 KPN 2,011
13 Rexona 1,752
14 Unilever 1,730
15 Knorr 1,402
16 Axe/Lynx 1,395
17 BAM 1,214
18 Delta Lloyd 1,161
19 Albert Heijn 1,117
20 Wolters Kluwer 1,114
In de wereldwijde top 500 domineren de Verenigde Staten, met dertien van de twintig bovenste posities. Google is daarbij het meest waardevol (44,3 miljard dollar). Microsoft heeft een merkwaarde van 42,8 miljard dollar.
Bron: Adformatie
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid