`Pak spammers aan in hun portemonnee`


Men hoopte op een bottleneck te stuiten en zo een manier te vinden om de spamvloed te verminderen. En dat is gelukt.
Want, zo blijkt: 95 procent van de creditcardtransacties naar aanleiding van spammail voor medicijnen en homeopathische middelen wordt door slechts drie partijen verwerkt. Een bedrijf is gevestigd in Azerbaijan, een in Denemarken en een op het Caribische eilandje Nevis.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDe onderzoekers keken naar bijna een miljard mailtjes en spendeerden een paar duizend dollar aan ongeveer 120 aankopen. Geen enkele aankoop was meer dan 277 dollar.
‘Als het slechts een paar bedrijven zijn, kun je creditcardbedrijven makkelijk opdragen om online creditcardbetalingen aan dit soort dubieuze verkopers te weigeren’, aldus een onderzoeker .
Dezelfde onderzoekers onderzochten eerder spam en vonden dat een Viagra-spammer 12,3 miljoen mailtjes moet versturen om voor 100 dollar Viagra te kunnen verkopen.
Tegenwoordig is bijna 90 procent van al het mailverkeer spam. Het blijft lastig spam te weren, ondanks alle filtertechnieken en rechtszaken tegen spammers.
‘Spam stop je alleen door de spammers in hun portemonnee aan te pakken’, zeggen de onderzoekers. ‘Dus zullen creditcardbedrijven en banken meer druk moeten uitoefenen, en malafide bedrijven uit hun klantenbestand moeten weren. Nu blijkt dat het maar een handvol bedrijven zijn, wordt dat een stuk makkelijker.’
‘Het financiele onderdeel van spam is het minst onderzocht, maar hier valt wel het meeste succes te behalen’, aldus de onderzoekers.
Bron: New York Times
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid