Hoe is een dergelijk verval te voorkomen?
Hoe was 2013? Helaas niet het beste jaar voor merk-o-fielen.
Begin januari verschijnt het langverwachte, nieuwe boek van Simon Sinek. Overtreft Sinek The Golden Circle?
Apple komt onder druk en dus is het speculeren begonnen: is dit het begin van het verval van Apple? Het sterkste merk ter wereld; menig organisatie spiegelt zich er aan en probeert de principes te kopiëren. Waarschijnlijk het meest aangehaald in sessies en presentaties. Gaat het over merken en marketing, dan gaat het over Apple. Bijvoorbeeld in de beroemde TEDx video van Simon Sinek over The Golden Circle. Slaat de eventuele val van Apple ook een gat in zijn verhaal?
Actuele tweets zijn niet voldoende voor blijvend succes
De tweede kamer staat op haar achterste benen door de financieringscrisis bij Woningcorporatie Vestia. De vele miljarden waarover risico wordt gelopen, het jaarsalaris van bestuurder Erik Staal en de gouden handdruk van 3,5 miljoen die Staal meekreeg bij zijn vertrek. En terecht. De zaak toont pijnlijk aan hoe slecht het gesteld is met het besef van waarde in een deel van de Nederlandse economie.
Na deze rustgevende dan wel verontrustende titel zou ik natuurlijk ook kunnen stoppen met schrijven. Alles is gezegd. Zij die nog de overtuiging hadden dat het merk na een stevige flip-oversessie wel staat, herkennen ineens de oorzaak van matige merkprestaties. Zij die dit al wisten, gaan rustig verder met waar ze mee bezig waren. Toch voelt het beter om te komen met een onderbouwing (er wordt al genoeg ‘gevakzalverd’) die meteen ook houvast biedt voor de praktijk.
Sinds 2008 is het kwakkelen in de economie. Bijna iedereen merkt en voelt dat. Ook als je eigen merkt groeit. Jaloerse blikken en de titel ‘geluksvogel’ zijn je deel. Terwijl groeien in ook in de huidige economie kan en de principes van ondernemingen die dit doen zijn eenvoudig.