In zijn nieuwe boek, dat begin januari 2014 verschijnt, deelt Sinek zijn inzichten op het gebied van leiderschap. Al eerder zei hij: “Being a leader means one thing and one thing only: you have followers”. Zijn belangrijkste vraag: wanneer zijn mensen bereid om alles – echt alles te geven – voor een ander? Het antwoord is eenvoudig: wanneer zij er volledig op vertrouwen dat anderen dat ook voor hen zouden doen. Leiderschap gaat daarmee over het scheppen van vertrouwen. En over de bereidheid van leiders om zichzelf op te offeren voor de veiligheid en het overleven (continuïteit) van de groep. “Serve those, who serve others”. Met zijn visie daagt Sinek organisaties uit om gebruik te maken van oerprincipes in ons lichaam en onze interactie met anderen. Het is ook een aanklacht van de ‘materie gedreven’ organisaties, waar leiders vooral uit zijn op eigen gewin en hun mensen laten vallen om zelf te overleven.
It’s all Bio
Voor het begrip van inspirerend en effectief leiderschap, grijpt Sinek terug op de biochemische stoffen in ons lichaam. Zijn uitgangspunt is dat het lichaam erop gericht is om te doen wat het beste voor ons is, het beste om gelukkig te overleven. Daarbij is het vormen van een groep één van de belangrijkste wapens in de strijd. Een organisatie is een groep van mensen die – door gezamenlijke kracht – het hoofd biedt aan gevaar. Maar ook: het meest effectief is in het realiseren van een missie. Het lichaam maakt stoffen aan om mensen te stimuleren de goede keuzes te maken. In een competatieve wereld negeren mensen deze signalen. Het is aan leiders om te inspireren en veiligheid en vertrouwen te bieden voor het beste resultaat in de organisatie.
The circle of safety
Het werk van leiders is het creëren van een veilige (werk-)plek. Daarvoor is het nodig om alleen mensen in de veilige omgeving te brengen, die dezelfde waarden delen en dezelfde doelen nastreven: met dezelfde Why. Grote leiders bouwen aan een grote en groeiende safety circle, buiten de grenzen van de eigen organisatie. Zodat mensen voelen dat zij bij de organisatie horen, zodat zij weten dat de organisatie in hen geloofd en hen rugdekking geeft.
De sleutel tot succes in groepen is vertrouwen. Pas als er vertrouwen is in een organisatie, durven medewerkers van elkaars expertise gebruik te maken en durven ze de risico’s te nemen waarmee ze grenzen verleggen. Leiders die bouwen aan een cultuur van vertrouwen en die staan voor hun mensen, bereiken de beste resultaten met de organisatie in de markt.
Als je niet bereid bent om zélf het gevaar op te zoeken dat de groep bedreigt, ben je volgens Sinek niet geschikt als leider “You might be an authority, you’re not a leader”. Leiderschap betekent niet minder werk doordat je zaken delegeert, maar eerder meer werk omdat je zorg draagt voor meer mensen. Grote leiders zijn dienstbaar aan het succes van hun team en zijn bereid zelf offers te brengen om andere te laten slagen.
Heftige reactie op bankencrisis verklaard
Leiderschap betekent dat je – als grote uitdagingen je organisatie en je mensen bedreigen – als leider voorop staat en ondanks persoonlijke risico’s strijdt voor je mensen. Sinek duidt de heftige reactie op de bankencrisis hiermee. Leiders hebben zichzelf beschermd en hun medewerkers opgeofferd voor eigen lijfsbehoud en geld.
Als medewerkers zich veilig voelen, doen ze beter werk voor klanten.
In een organisatie waar medewerkers zich niet veilig voelen, is minder empathie en teamwork. Van nature gaan medewerkers zich meer op hun eigen belang richten. Dat merken klanten die zich op hun beurt niet veilig voelen bij de organisatie. Andersom voelen klanten wanneer een organisatie gebaseerd is op vertrouwen. Vaak krijgen zij dat vertrouwen dan zelf ook van de organisatie. Met een logisch effect: meer loyaliteit.
Why en leadership
Interessant is dat waar Sinek met The Golden Circle en het Why vooral de inspirerende betekenis en missie centraal zet (iets om te bereiken), hij bij zijn benadering van leiderschap zich vooral richt op de bescherming tegen gevaar. Hij zet de menselijke (lichamelijke) reactie in het perspectief van een organisatie en roept om weer naar je natuurlijke kompas te kijken. Om de missie van een organisatie te realiseren, is inspirerend leiderschap nodig en vooral veiligheid en vertrouwen. Zij die voor de klant zorgen, moeten zich maximaal gesteund voelen door de leider en de organisatie en bereid zijn om alles te doen om de missie te realiseren. Zij moeten toegang hebben tot het beste van de organisatie en niet tot de ‘restjes’. That’s why leaders eat last.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!