2012 Kleur en Kaizen

Sinds 2008 is het kwakkelen in de economie. Bijna iedereen merkt en voelt dat. Ook als je eigen merkt groeit. Jaloerse blikken en de titel ‘geluksvogel’ zijn je deel. Terwijl groeien in ook in de huidige economie kan en de principes van ondernemingen die dit doen zijn eenvoudig.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In hoogconjunctuur katapulteert december ons het nieuwe jaar in: de jaarlijstjes zijn mooi, hard werken loont en het ondernemend en consumerend sentiment – vastgesteld in diverse landelijke onderzoeken – is positief. Dan begin je op 1 januari anders dan nu. Consumentenonderzoek van bijvoorbeeld Synovate laat zien dat Nederland nu vooral somber is: Nederland verwacht verdere recessie (70%), een lager inkomen (38%) en de noodzaak tot persoonlijke bezuiniging (51%). De broekriem moet aan, alles wordt minder en 2012 wordt geen leuk jaar. En dan moeten we nog beginnen. Mag ik overslaan?

Toch bewijzen organisaties die – ook in 2010 en 2011 – wel groei laten zien, dat sombermans helemaal niet de overhand hoeft te nemen. Laat deze zwarte geest daarom rustig in het eigen sop gaarkoken en sla een nieuwe weg in. Een optimistische weg op basis van 2 principes: Kleur en Kaizen.

Kleur bekennen
2012 Wordt het jaar van Kleur en Kaizen. Kleur van ‘kleur bekennen’. Wie er nog niet aan gewend was, zal het snel doen: het woord van 2012 is ‘transparantie’. 2011 Zat al bomvol voorbeelden dat ‘geheim’ niet meer bestaat. Niet in de politiek en zeker niet in het bedrijfsleven. Nieuws en informatie is er altijd en overal … en snel. De doofpot is gebarsten: vluchten kan niet meer. Mensen willen weten waar ze aan toe zijn: waar een organisatie voor staat, wat ze doen en of ze waarmaken wat ze beloven. Zélfs als ze geen klant (kiezer/gebruiker) zijn. Organisatie en informatie zijn één. De presentatie van de jaarcijfers voor de aandeelhouders staat niet los van de reclamecampagne voor een nieuw product. Facebook en Twitter niet los van het personeelsbeleid. De vakantie van de CEO niet los van het MVO Statement. Echtheid werkt, ook al is deze ruw. Voorbeelden te over van wijlen Steve Jobs tot DSM CEO Feike Seibesma. Echtheid maakt dat mensen ook echt voor je kunnen kiezen, weten waarom ze ‘klant’ of ‘fan’ zijn, loyaal zijn en er graag aan andere over vertellen.

Elke dag ontwikkelen
2012 Wordt het jaar van Kleur en Kaizen. Kaizen als in ‘elke dag ontwikkelen’. Ontwikkelingen gaan te snel om er uitgebreid beleid op te maken. Een organisatie die elke dag minimaal één ding verbetert blijft bij: stoïcijns het beleidsplan uitvoeren dat je in de zomer van 2011 voor je budgetjaar al af moest hebben is kansloos. Nieuws en technologie beïnvloeden ons meer dan ooit en bepalen al een groot deel van ons gedrag. En dat wordt elke dag meer. Op 27 juni 2011 introduceerde Centric tijdens een CIO bijeenkomst de term ‘Interoperability’, dat kortgezegd betekent ‘het gezamenlijk vermogen om voort te brengen’. Alles beïnvloed alles en daardoor ontstaat er nieuwe beweging. Probeer dat maar eens te voorspellen, laat staan er ruim van te voren beleid op te maken. Aan elke organisatie wordt in 2012 gevraagd om – op basis van een solide idee van bestaansreden en kernkracht van die onderneming – elke dag te schakelen.
En terwijl sombermans zich nog eens te buiten gaat aan een lager consumentenvertrouwen, hebben optimistische ondernemers een prachtig 2012. Kleur bekennen: zijn wie je bent, gaan voor waar je voor staat en élke dag iets beter doen. Daar gaat je hart toch sneller van kloppen? Dat maakt de pionier weer los, bevrijdt je van donkere wolken en laat de zon weer schijnen.

Een kleur- en ontwikkelrijk 2012!

Joris van Zoelen
Identiteitsstrateeg Synergie

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie