Nederlandse webwinkels maken een potje van de toegankelijkheid voor mensen met een beperking. Daarmee bewijzen ze niet alleen deze doelgroep een slechte dienst, maar ook zichzelf. Ze lopen naar schatting € 4,2 miljard aan omzet mis, stellen Thuiswinkel.org, Betaalvereniging Nederland en digitaal bureau Level Level na onderzoek.
Digitale toegankelijkheid krijgt zowel wettelijk als maatschappelijk steeds meer prioriteit; vanaf juni 2025 moeten alle webwinkels voldoen aan de European Accessibility Act (EAA). Bijna geen enkele webshop voldoet nog volledig aan de richtlijnen.
In de praktijk kunnen klanten met bijvoorbeeld visuele of motorische beperkingen bij veel grote Nederlandse webshops niet eenvoudig navigeren en bestellen; 69% breekt een aankoop af bij een ontoegankelijke webshop.
Een conservatieve berekening
Dat is niet alleen maatschappelijk een groot probleem. Recente bevindingen, voortbouwend op een eerder onderzoeksrapport van de ShoppingTomorrow-expertgroep van Thuiswinkel.org, laten zien dat ze webshops veel laten liggen.
De rekensom gaat uit van de 25% van de Nederlanders die een beperking heeft en kan alleen gebruik maken van digitale toegankelijke websites. De onderzoekers berekenen dat van de doelgroep 15+ ongeveer 3,6 miljoen mensen zo'n beperking hebben.
Met een gemiddelde jaarlijkse besteding van ongeveer €2.500 per online shopper zou dat uitkomen op zo’n 4,2 miljard misgelopen inkomsten. Dat is nog conservatief ingeschat, volgend de onderzoekers.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!