Overslaan en naar de inhoud gaan

Nederlandse webshops maken potje van toegankelijkheid, lopen 4,2 miljard omzet mis

Onderzoek benadrukt urgente stappen richting digitale toegankelijkheid van webshops, in aanloop naar nieuwe wetgeving vanaf juni 2025
digitaal toegankelijk
digitaal toegankelijk

Nederlandse webwinkels maken een potje van de toegankelijkheid voor mensen met een beperking. Daarmee bewijzen ze niet alleen deze doelgroep een slechte dienst, maar ook zichzelf. Ze lopen naar schatting € 4,2 miljard aan omzet mis, stellen Thuiswinkel.org, Betaalvereniging Nederland en digitaal bureau Level Level na onderzoek.

related partner content for mobile comes here

Digitale toegankelijkheid krijgt zowel wettelijk als maatschappelijk steeds meer prioriteit; vanaf juni 2025 moeten alle webwinkels voldoen aan de European Accessibility Act (EAA). Bijna geen enkele webshop voldoet nog volledig aan de richtlijnen.

In de praktijk kunnen klanten met bijvoorbeeld visuele of motorische beperkingen bij veel grote Nederlandse webshops niet eenvoudig navigeren en bestellen; 69% breekt een aankoop af bij een ontoegankelijke webshop.

Een conservatieve berekening

Dat is niet alleen maatschappelijk een groot probleem. Recente bevindingen, voortbouwend op een eerder onderzoeksrapport van de ShoppingTomorrow-expertgroep van Thuiswinkel.org, laten zien dat ze webshops veel laten liggen.

De rekensom gaat uit van de 25% van de Nederlanders die een beperking heeft en kan alleen gebruik maken van digitale toegankelijke websites. De onderzoekers berekenen dat van de doelgroep 15+ ongeveer 3,6 miljoen mensen zo'n beperking hebben.

Met een gemiddelde jaarlijkse besteding van ongeveer €2.500 per online shopper zou dat uitkomen op zo’n 4,2 miljard misgelopen inkomsten. Dat is nog conservatief ingeschat, volgend de onderzoekers.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in