Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoe meer scepsis over Black Friday, hoe hoger het aantal verkopen

Afgelopen dagen gemiddeld 32 procent meer transacties dan vorig jaar, volgens iDeal. En dat bij groeiend wantrouwen over aanbiedingen.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Je had de jaren dat de berichtgeving over Black Friday zich vooral op de groei ervan in Nederland richtte. Daarna volgden die van het ongemak met de koopgekte; merken besloten zich te anti-profileren door ostentatief niet mee te doen of een alternatief te verzinnen.

related partner content for mobile comes here

Nu zitten we in de fase van de scepsis, waarin Black Friday vooral wordt gezien als een grote schimmige truc om met nepkortingen de consument zijn portemonnee te laten trekken.

Illustratief daarvoor is een onderzoek van onderneming.nl. ‘Helft Nederlanders sceptisch over Black Friday’, luidt de kop, waarbij al snel duidelijk wordt dat het om ‘bijna de helft’ gaat, wat dan weer 43,8% van de Nederlandse consumenten is.  

Ze zijn kritisch en twijfelen zeer aan de kortingen tijdens Black Friday, blijkt uit een enquêteonderzoek van Onderneming.nl.

Die conclusie zou ook diametraal anders kunnen zijn, want uit hetzelfde onderzoek blijkt dat ook 22,9 procent van de consumenten geen enkele twijfel heeft over de aanbiedingen en 28,3 procent neutraal is. Anders gezegd: meer dan de helft (51,2 procent) is positief of neutraal.

De groei van het aantal transacties op en voor BlackFriday
De groei van het aantal transacties op en voor BlackFriday

Dat past ook wel bij het beeld dat Nederlanders zich niet door argwaan laten weerhouden. Het aantal verkopen voorafgaand aan Black Friday - dat steeds vroeger lijkt te beginnen – en op de zwarte vrijdag zelf neemt namelijk voor het achtste jaar op rij toe.

Uit cijfer van Ideal, dat het aantal transacties rond Black Friday monitort, blijkt dat het gemiddeld aantal transacties deze week voorafgaand aan Black Friday met zo’n 32 procent dagelijks toenam.

Dat is een enorme stijging ten opzichte van vorig jaar toen in dezelfde dagen voorafgaand aan Black Friday er een stijging van 4,7 procent was te zien.

Als die trend zich doortrekt zal de groei van Black Friday als nooit tevoren zijn, scepsis over de aanbiedingen of niet.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in