Overslaan en naar de inhoud gaan

Gezondheidsfondsen: wetgeving nodig om supers tot gezonder aanbod te dwingen

AH en Jumbo bakken weinig van gezond aanbod blijkt uit onderzoek Questionmark en gezondheidsfondsen. Die bepleiten wettelijke maatregelen.
aanbiedingen supers
aanbiedingen supers

Supermarkten moeten met wetgeving gedwongen worden om hun aanbod gezonder te maken. Ondanks beloftes en goede voornemens zetten ze nauwelijks uit zichzelf stappen en dragen daarmee bij aan ongezond eten van consumenten.

related partner content for mobile comes here

Dat stellen de denktank Questionmark en Diabetes Fonds, Hartstichting, Maag Lever Darm Stichting en Nierstichting.

Diena Halbertsma, woordvoerder namens de vier gezondheidsfondsen: ‘Zonder zo’n wettelijke aanpak beloont de marktwerking vooral de supermarkten die achterblijven op het gebied van gezondheid.’

Marktleiders blijven achter bij budgetsupers

Uit het nieuwste onderzoek van Superlijst Gezondheid, een initiatief van Questionmark, blijkt dat de marktleiders Albert Heijn en Jumbo tot die achterblijvers behoren. Ze moeten budgetsupermarkten als Lidl en Dirk van den Broek voor zich dulden en blijven ver achter bij koploper Ekoplaza.

Ranglijst gezondheid

Ongezonde voeding is één van de belangrijkste vermijdbare doodsoorzaken in Nederland en leidt jaarlijks tot 13 duizend doden. Supermarkten spelen een cruciale rol in het eetpatroon van consumenten, aangezien 70% van wat mensen eten hier vandaan komt.

In 2018 maakten supermarkten binnen het Nationaal Preventieakkoord afspraken met de overheid om gezond eten en drinken te stimuleren, maar daar komt dus weinig van terecht blijkt uit de Super-ranglijst.

Kortingen frisdranken en kindermarketing

Dit onderzoek wordt sinds 2020 elke twee jaar gehouden en bekijkt of supermarkten verbeteringen doorvoeren in hun doelen en rapportage, assortiment, aanbiedingen en winkelinrichting. De bevindingen stemmen weinig vrolijk.

Vergeleken met de vorige meting bevat het onderzochte aanbod in 2024 slechts 3 procent meer producten uit de Schijf van Vijf (van 40 naar 43 procent).

Bovendien bestaat 83% van de aanbiedingen van supermarkten nog steeds uit ongezonde producten, volgens de onderzoekers. Frisdranken worden verder nog volop met kwantumkortingen gepromoot en kindermarketing blijft onverminderd aanwezig. 

Doelen Schijf van Vijf

Wel is het volgens de partijen bemoedigend dat bijna alle supermarkten voor het eerst concrete doelen stellen om het aandeel Schijf van Vijf-producten in hun verkoop te vergroten. 

Charlotte Linnebank, directeur van Questionmark: ‘De grote vraag is echter hoe deze ambities zich verhouden tot hun huidige aanbod, promoties en winkelinrichtingen.’ 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in