Hap uit Apple, slag voor Sinek?

Apple komt onder druk en dus is het speculeren begonnen: is dit het begin van het verval van Apple? Het sterkste merk ter wereld; menig organisatie spiegelt zich er aan en probeert de principes te kopiëren. Waarschijnlijk het meest aangehaald in sessies en presentaties. Gaat het over merken en marketing, dan gaat het over Apple. Bijvoorbeeld in de beroemde TEDx video van Simon Sinek over The Golden Circle. Slaat de eventuele val van Apple ook een gat in zijn verhaal?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Slaat Samsung Apple tot moes?
De iPad Mini doet het nog redelijk goed, maar de iPhone 5 verkoopt aanzienlijk minder dan verwacht. En dan de door Apple’s Phil Schiller aangewakkerde discussie over een goedkope variant van de iPhone! Blijkt voor de tweede keer dat Apple niet zonder Steve Jobs kan?

De verbitterde strijd over patenten tussen Apple en Samsung is een veeg teken. De beide merken zitten elkaar enorm op de huid en aangezien de rechter de winst afwisselend bij Apple en Samsung legt, wordt duidelijk dat de heerschappij van Apple in ieder geval sterk onder druk staat. In de ogen van veel gebruikers verslaat Samsung Apple al regelmatig.

In de Sustainable Image Index van 2012 bleek dat Nederlandse consumenten Apple (28) al veel lager waarderen dan Samsung (9). Op alle vier de P’s van duurzaamheid (people, planet, persistence en performance) verslaat Samsung Apple. Überhaupt weet Apple alléén op de P van Performance haar score boven de grens van de neutrale score (1.000 punten) te trekken.

Voorbeeld vervallen?
Apple dient als een modelvoorbeeld in ontelbare presentaties en cases. Zo ook in de bekende TEDx video van Simon Sinek. Niet alleen vertelt Sinek over de doorbrekende innovativiteit van Apple, maar ook legt hij de eenvoud van zijn Golden Circle uit aan de hand van het merk. Het is een beroemde passage die hij ook herhaalde toen hij in maart 2012 hoofdgast was van “Organize your Why” van ons bureau.

Drukt de beurskoers van Apple ook de geloofwaardigheid en vooral de inhoudelijke waarde van het verhaal van Sinek?

Waarom, hoe, wat … Sinek?
Het verhaal van Sinek is eigenlijk heel simpel: mensen kopen niet wat je doet, maar waarom je dat doet. De belangrijkste reden daarvoor is inspiratie. Het merk Apple vecht de concurrentiestrijd niet met functionele voordelen en tijdelijke USP’s, maar met een onderscheidend geloof dat tot andere oplossingen leidt. Bij kopers weet het merk daarmee een snaar te raken die anderen met USP’s niet raken. Intern is het de drijfveer om conventies te breken en door te gaan waar anderen stoppen. Het waarom van een organisatie brengt mensen in beweging om bijzondere dingen te doen in de markt.

Het waarom is zowel het geloof als de missie van de organisatie (challenging the status-quo). Het hoe is de manier waarop de organisatie vorm geeft aan deze missie (think different). En het wat is de functionele klantpropositie (moeiteloos al je content op al je devices). Een sterk waarom ontslaat een organisatie niet van topkwaliteit in het wat en de producten waarmee dat waargemaakt wordt (iPhone). Congruentie en consistentie zijn de voorwaarden voor succes.

Eigenlijk is wat Sinek zegt helemaal niet nieuw. Hij slaagt er alleen in op een sympathieke manier veel kennis en theorie samen te vatten in misschien wel het meest eenvoudige model ooit: The Golden Circle.

Sinek staat, Apple dwaalt
Het verhaal van Sinek staat nog steeds als een huis. Het raakt thema’s die onlosmakelijk met het succes van organisaties en merken verbonden zijn: betekenis, drive, geloof, authenticiteit, duurzaamheid, transparantie en bijvoorbeeld vertrouwen. Door de mindere prestaties van Apple zal het werk van Sinek misschien anders bekeken worden, hopelijk haalt eenieder de essentie eruit en laat het voorbeeld even liggen.

Voor Apple is het wel degelijk een uitdagende tijd. Waar de organisatie believed in challenging the status-quo, is zij er nu een onderdeel van. De tijd van opzienbarende doorbraken ligt al even achter ons en Apple is geworden tot een elektronicareus die het moet hebben van optimalisatie in plaats van innovatie. En in optimalisatie is een bedrijf als Samsung gewoon sneller en beter. Apple komt terecht in een red ocean, in een wedstrijd op capaciteiten die zij niet beheerst.

Komt het goed? Dat hangt er vanaf. Doorbrekende innovatie vraagt veel tijd, dus dan zou Apple al heel wat in de koker moeten hebben. Bovendien investeert het bedrijf verhoudingsgewijs weinig in innovatie. Is de why vervaagd door de focus op de beurskoers? De tijd zal het leren. Het zou jammer zijn, het was een mooi voorbeeld om te laten zien dat een sterk waarom tot bijzondere dingen kan leiden.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie