Premium

Helft Nederlanders: ‘Past niet bij Albert Heijn om overgang bespreekbaar te maken’

Praten over de overgang zou beter passen bij een drogisterijketen, vindt een ruime meerderheid.

'Praten over de overgang zou beter passen bij een drogisterijketen'
Shutterstock

Begin november maakte Albert Heijn bekend zijn leefstijlplatform uit te breiden met een focus op de overgang. Dat is een onderwerp, zo stelde de supermarkt, dat voor veel vrouwen onbesproken blijft ondanks dat het hen vroeg of laat raakt. Toch vindt maar één op de tien Nederlanders dat het een supermarkt past om de overgang bij vrouwen bespreekbaar te maken. Bovendien zegt de helft van het Nederlands publiek het (helemaal) oneens te zijn met de stelling ‘Ik vind het positief dat een grote supermarktketen als Albert Heijn zich bezighoudt met het thema overgang.’ Dat blijkt uit consumentenonderzoek (N=500) dat in samenwerking met Adformatie werd uitgevoerd door MSI-ACI. Maar heeft deze uitkomst ook effect op de koopintentie (of boodschappen-intentie zo u wil), bij Albert Heijn?

Drogist wel, super niet

Gevraagd naar bij wat voor soort merk of winkelketen het bespreekbaar maken van de overgang bij vrouwen goed zou passen, komt er eigenlijk maar één overtuigende kandidaat naar voren en dat is de drogisterijketen. In dat licht had Albert Heijn (Ahold) kunnen kiezen om de overgang bespreekbaar te maken via Etos, dat overigens wel enige content over de overgang online heeft staan (volg link, zie onderaan webpagina). Op de tweede plaats staat ‘Merk voor vrouwelijke hygiëne (zoals maandverband e.d.), maar dat levert (42%) al geen meerderheid meer op. Overige retail- en/of merkkandidaten worden minder vaak genoemd.

 

Waar bemoeit Albert Heijn zich mee?

We legden het Nederlands publiek 11 stellingen voor over het initiatief van Albert Heijn. Uit de meeste reacties blijkt dat het publiek niet veel ziet in het overgangs-initiatief van Albert Heijn. Zoals eerder genoemd vindt de helft het (helemaal) niet positief dat een grote supermarktketen als Albert Heijn zich bezighoudt met het thema overgang. Een vergelijkbaar percentage (47%) is niet eens met de stelling dat het goed past bij Albert Heijn om bewustwording en ondersteuning te bevorderen rondom het taboe van de overgang. Meer dan vier op de tien denkt NIET dat dit platform zal bijdragen aan een meer open en positieve discussie over de overgang. Zie een overzicht van de stellingen hieronder.

Boodschappen?

Bijna een derde schaart zich (helemaal) achter de stelling ‘Praten over de overgang? Waar bemoeit Albert Heijn zich mee?’. Bovendien gelooft maar een vijfde dat Albert Heijn oprecht geïnteresseerd is in het ondersteunen van vrouwen in de overgang (bijna de helft gelooft dat niet). Maar helemaal zwart-wit zijn de uitkomsten van het consumentenpanel nu ook weer niet. Weliswaar zegt een derde minder boodschappen te zullen doen door het ‘overgang-platform’, maar dat wordt toch goeddeels ‘opgeheven’ door de 28 procent die door het ‘overgang-platform’ zegt juist vaker boodschappen te zullen doen bij Albert Heijn.

Zie hieronder voor de volledigheid de percentages (helemaal) eens met de stellingen.

Over het Adformatie-MSI-consumentenpanel

In samenwerking met MSI-ACI voert Adformatie iedere twee weken een consumentenonderzoek uit naar aanleiding van de marketingactualiteit.

Op deze pagina zijn alle andere onderzoeken van het Adformatie-MSI-consumentenpanel te vinden.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie