Overslaan en naar de inhoud gaan

Helft Nederlanders: ‘Past niet bij Albert Heijn om overgang bespreekbaar te maken’

Praten over de overgang zou beter passen bij een drogisterijketen, vindt een ruime meerderheid.
'Praten over de overgang zou beter passen bij een drogisterijketen'
'Praten over de overgang zou beter passen bij een drogisterijketen'
© Shutterstock
'Praten over de overgang zou beter passen bij een drogisterijketen'
'Praten over de overgang zou beter passen bij een drogisterijketen'
© Shutterstock

Begin november maakte Albert Heijn bekend zijn leefstijlplatform uit te breiden met een focus op de overgang. Dat is een onderwerp, zo stelde de supermarkt, dat voor veel vrouwen onbesproken blijft ondanks dat het hen vroeg of laat raakt. Toch vindt maar één op de tien Nederlanders dat het een supermarkt past om de overgang bij vrouwen bespreekbaar te maken. Bovendien zegt de helft van het Nederlands publiek het (helemaal) oneens te zijn met de stelling ‘Ik vind het positief dat een grote supermarktketen als Albert Heijn zich bezighoudt met het thema overgang.’ Dat blijkt uit consumentenonderzoek (N=500) dat in samenwerking met Adformatie werd uitgevoerd door MSI-ACI. Maar heeft deze uitkomst ook effect op de koopintentie (of boodschappen-intentie zo u wil), bij Albert Heijn?

related partner content for mobile comes here

Drogist wel, super niet

Gevraagd naar bij wat voor soort merk of winkelketen het bespreekbaar maken van de overgang bij vrouwen goed zou passen, komt er eigenlijk maar één overtuigende kandidaat naar voren en dat is de drogisterijketen. In dat licht had Albert Heijn (Ahold) kunnen kiezen om de overgang bespreekbaar te maken via Etos, dat overigens wel enige content over de overgang online heeft staan (volg link, zie onderaan webpagina). Op de tweede plaats staat ‘Merk voor vrouwelijke hygiëne (zoals maandverband e.d.), maar dat levert (42%) al geen meerderheid meer op. Overige retail- en/of merkkandidaten worden minder vaak genoemd.

 

Bij wat voor soort merk of winkelketen zou het bespreekbaar maken van de overgang bij vrouwen goed passen?

Drogisterijketen                                                                    69%
Merk voor vrouwelijke hygiëne (zoals maandverband e.d.)          42%
Lichaams- en huidverzorgingsmerk                                      31%
Merk voor gezonde levensmiddelen                                     28%
Merk voor biologische levensmiddelen                                 14%
Levensmiddelenmerk                                                          12%
Supermarktketen                                                                 10%
Yogakledingmerk                                                                  10%
Sportwinkelketen                                                                  9%
Weet ik niet                                                                          9%
Geen van deze                                                                    5%

Waar bemoeit Albert Heijn zich mee?

We legden het Nederlands publiek 11 stellingen voor over het initiatief van Albert Heijn. Uit de meeste reacties blijkt dat het publiek niet veel ziet in het overgangs-initiatief van Albert Heijn. Zoals eerder genoemd vindt de helft het (helemaal) niet positief dat een grote supermarktketen als Albert Heijn zich bezighoudt met het thema overgang. Een vergelijkbaar percentage (47%) is niet eens met de stelling dat het goed past bij Albert Heijn om bewustwording en ondersteuning te bevorderen rondom het taboe van de overgang. Meer dan vier op de tien denkt NIET dat dit platform zal bijdragen aan een meer open en positieve discussie over de overgang. Zie een overzicht van de stellingen hieronder.

In welke mate bent u het (HELEMAAL) ONEENS met de volgende stellingen

Ik vind het positief dat een grote supermarktketen als Albert Heijn zich bezighoudt met het thema overgang. 49%
Het past goed bij Albert Heijn om bewustwording en ondersteuning te bevorderen rondom het taboe van de overgang.     47%
Als er één supermarkt is die dit onderwerp kan adresseren, dan is het wel Albert Heijn. 43%
Praten over de overgang? Waar bemoeit Albert Heijn zich mee?   37%
Door het ‘overgang-platform’ van Albert Heijn ga ik er vaker boodschappen doen.  43%
Door het ‘overgang-platform’ van Albert Heijn ga ik er minder vaak boodschappen doen. 33%
Ik zou geïnteresseerd zijn in artikelen en tips over de overgang in het Albert Heijn-tijdschrift. 40%
Ik denk dat dit platform zal bijdragen aan een meer open en positieve discussie over de overgang. 43%
Ik vind dat informatie over de overgang beter thuishoort bij gespecialiseerde gezondheidsorganisaties dan bij Albert Heijn. 41%
Dit initiatief geeft aan dat Albert Heijn oog heeft voor belangrijke maatschappelijke onderwerpen.             45%
Ik geloof dat Albert Heijn oprecht geïnteresseerd is in het ondersteunen van vrouwen bij de overgang. 45%

 

Boodschappen?

Bijna een derde schaart zich (helemaal) achter de stelling ‘Praten over de overgang? Waar bemoeit Albert Heijn zich mee?’. Bovendien gelooft maar een vijfde dat Albert Heijn oprecht geïnteresseerd is in het ondersteunen van vrouwen in de overgang (bijna de helft gelooft dat niet). Maar helemaal zwart-wit zijn de uitkomsten van het consumentenpanel nu ook weer niet. Weliswaar zegt een derde minder boodschappen te zullen doen door het ‘overgang-platform’, maar dat wordt toch goeddeels ‘opgeheven’ door de 28 procent die door het ‘overgang-platform’ zegt juist vaker boodschappen te zullen doen bij Albert Heijn.

Zie hieronder voor de volledigheid de percentages (helemaal) eens met de stellingen.

In welke mate bent u het (HELEMAAL) EENS met de volgende stellingen

Ik vind het positief dat een grote supermarktketen als Albert Heijn zich bezighoudt met het thema overgang. 20%
Het past goed bij Albert Heijn om bewustwording en ondersteuning te bevorderen rondom het taboe van de overgang.     20%
Als er één supermarkt is die dit onderwerp kan adresseren, dan is het wel Albert Heijn. 22%
Praten over de overgang? Waar bemoeit Albert Heijn zich mee?   31%
Door het ‘overgang-platform’ van Albert Heijn ga ik er vaker boodschappen doen.  28%
Door het ‘overgang-platform’ van Albert Heijn ga ik er minder vaak boodschappen doen. 33%
Ik zou geïnteresseerd zijn in artikelen en tips over de overgang in het Albert Heijn-tijdschrift. 30%
Ik denk dat dit platform zal bijdragen aan een meer open en positieve discussie over de overgang. 22%
Ik vind dat informatie over de overgang beter thuishoort bij gespecialiseerde gezondheidsorganisaties dan bij Albert Heijn. 24%
Dit initiatief geeft aan dat Albert Heijn oog heeft voor belangrijke maatschappelijke onderwerpen.             20%
Ik geloof dat Albert Heijn oprecht geïnteresseerd is in het ondersteunen van vrouwen bij de overgang. 22%

Over het Adformatie-MSI-consumentenpanel

In samenwerking met MSI-ACI voert Adformatie iedere twee weken een consumentenonderzoek uit naar aanleiding van de marketingactualiteit.

Op deze pagina zijn alle andere onderzoeken van het Adformatie-MSI-consumentenpanel te vinden.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in