Overslaan en naar de inhoud gaan

Volwassen gamer geeft per maand bijna 30 euro uit aan in-game aankopen

Dutch Gaming Report van GroupM en The Invaders biedt inzichten in de Nederlandse gamer.
Shutterstock mobile gaming
© Afbeelding: Shutterstock
Shutterstock mobile gaming
© Afbeelding: Shutterstock

Volwassen gamers in Nederland geven per maand gemiddeld 29 euro uit aan in-game aankopen, jongeren 22 euro. Meer dan de helft van de spelers heeft geen bezwaar tegen de aanwezigheid van merken in games. 

related partner content for mobile comes here

Een en ander blijkt uit The Dutch Gaming Report 2025.van GroupM en gaming for brands agency The Invaders. De twee willen meer inzicht krijgen in de groep gamers. Zo'n driekwart van de Nederlandse bevolking gamet op telefoon, tablet of console, 60 procent daarvan zelfs dagelijks.

Jongeren gamen vaker  samen, volwassen meer alleen

Andere bevindingen in het rapport:

  • Jongeren (13-17 jaar) spelen vaker samen op pc of console (46%) dan volwassen spelers (36%);
  • Mobiel gamen gebeurt vaker dagelijks en korter, op consoles wordt urenlang gespeeld en is er ook sociale interactie; voor een derde is dit zelfs de voornaamste reden om te spelen;
  • Candy Crush, Pokémon Go en Wordfeud blijven de bekendste mobiele games, Minecraft, Fortnite en Call of Duty winnen het op de consoles. 

Het rapport rekent ook af met misvattingen en vooroordelen over gaming. Gamers zijn geen aparte groep: (bijna) iedereen gamet, en gamers vind je in alle lagen van de bevolking. 

Merken in games

Gaming gaat nu en in de toekomst een grote rol spelen in de communicatiestrategie van merken, geholpen door de dalende tv-consumptie, het toenemende gebruik van adblockers en de afnemende reputatie van socialemediaplatforms, verwachten de onderzoekers. Frank Goren, strategy officer The Invaders: ‘Merken naar de wereld(en) van gaming brengen is zo logisch als wat. Be where your audience is, is hier net zo goed van toepassing. En dat publiek is immens. Probleem was dat we ons werk veelal moesten baseren op internationale data. Daarom investeren we, onder andere met dit onderzoek, gezamenlijk in data en inzichten over specifiek Nederlandse gamende consumenten.’

Gaming actief en immersive beleefd

Het rapport is een eerste stap om de gaming-wereld inzichtelijk te maken voor de Nederlandse markt. Harry D. Homeijer, head of gaming bij GroupM, ziet een duidelijke trend: 'Gaming heeft een groeiend aandeel in de totale mediaconsumptie. In het gefragmenteerde medialandschap gaat het steeds meer om het winnen van de aandacht van de consument. In tegenstelling tot het passieve 'lean back' consumeren van televisiecontent wordt gaming actief en immersive beleefd met hoge attentiewaarden én impact scores. We zien dan ook een toekomst waarin gaming niet alleen een groot aandeel heeft in de totale mediaconsumptie, maar ook in de marketingplannen van adverteerders.’ 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in