Overslaan en naar de inhoud gaan

Positieve perceptie voor de Nederlandse Golf Federatie door breed bereik gekoppeld aan opvallende content

Zo kreeg de Nederlandse Golf Federatie een positieve perceptie door middel van een branded content campagne.
Partner
DPG Media

Met 1200 journalisten die dagelijks werken aan kwaliteitsnieuws. Op papier in krant en magazine, via web en app via tablet en smartphone. In tekst, beeld, geluid en video.

Lees meer

Wij zijn een toonaangevende uitgever van nationale, regionale en lokale nieuwsmerken, radio en websites; AD, de Volkskrant, Trouw, Het Parool, Tubantia, De Gelderlander, BN DeStem, de Stentor, Brabants Dagblad, Eindhovens Dagblad, PZC, vele huis-aan-huiskranten, ADR Nieuwsmedia, de Ondernemer, NationaleVacaturebank.nl, Intermediair.nl, Tweakers.nl, Hardware.info, Reclamefolder.nl, Independer, Autotrack.nl, Sportnieuws.nl, MyChannels, indebuurt.nl en Qmusic. Gevestigde merken met zorg en aandacht gemaakt. Merken die je kunt vertrouwen. Ook als het gaat om bereikcijfers en views. Inzichtelijk en transparant.

Echte mensen. Echte media. Echte resultaten.

Lees minder
Branded content
Branded content
  • Vergrijzing en vooroordelen over golf
  • Stijging positieve perceptie jongere doelgroep
  • Starters: gemiddelde leeftijd gedaald van 48 jaar naar 42 jaar

Welcome to the Club! Met de campagne Welcome to the club wil de NGF breken met conventies en een jongere doelgroep aanspreken door te spelen met de vooroordelen. Daarmee laat zij zien dat golf er voor iedereen is ongeacht leeftijd, gender, uiterlijk vertoon of je vermogen: iedereen is welkom. Met een branded content campagne i.s.m. titels als Flair, Mezza, AD en Volkskrant gaf DPG Media verdieping aan de campagne “Welcome to the club” en kon zo de diversiteit en het plezier van golf in beeld brengen. Branded Content maakt niet alleen nieuwsgierig, het werkt ook aanstekelijk. Wil je meer weten? Lees dan snel verder in dit artikel van DPG Media.

Branded content

De uitdaging

De vergrijzing van golf slaat toe

Over de afgelopen 11 jaar is de golfmarkt sterk verouderd. Was de gemiddelde leeftijd van de golfer in 2008 nog 49, in 2019 lag deze al op 54 jaar. Wanneer deze trend zich voortzet is de verwachting dat in 2030 zo’n 30% van de golfers 70+ is. Dit is vanzelfsprekend een groot probleem voor de gezondheid van de sport.

“Golf is een mannensport die niet toegankelijk is voor jonge mensen”

Een jaarlijks imago-onderzoek uitgevoerd met Validators onder 7.000 respondenten toonde zorgelijke resultaten onder de niet-golfers. Onder deze doelgroep heerst o.a. het beeld dat golf meer een spel is dan een sport, het louter een mannensport betreft en de sport niet erg toegankelijk is en niet voor jonge mensen. 

Verbeteren van het imago van golf onder (jonge) niet-golfers.

Bij voorkeur vrouwen, want zij zijn ondervertegenwoordigd in de sport (slechts 32% van de golfers is vrouw). Daarnaast is de jeugd (onder de 18) met slechts 3% sterk ondervertegenwoordigd.

De oplossing

Vooroordelen ontkrachten

En dat kan niet alleen met bereiks media zoals TV of radio. Daar hoort meer inhoudelijke informatie bij. Overgedragen op het moment dat mensen daar open voor staan. Branded content via Flair bleek hiervoor uitermate geschikt. Zonder wrijving geen glans, dus weg met het cliché van de rode broeken, cabrio’s en grijze oude mannen. Iedereen is welkom op een golfclub, de sport heeft enorm veel te bieden.

Hier werden de consumenten drivers gecommuniceerd, zoals het sociale aspect van golfen (bijkletsen/lekker eten), jezelf uitdagen, gezond, heerlijk buiten en sportief. Maar ook de activatie: Maak kennis met de sport, zoals een gratis proefles via www.golf.nl/welcome of het lespakket: Leer golfen in 6 lessen voor maar € 109,-. Makkelijk online te boeken met een landelijk dekkend aanbod.

Voor de campagne is een breed en langdurig partnership opgezet met DPG Media met een klassieke aanpak via het touch, tell, sell model, vanwege hun sterke merken waarmee de gewenste doelgroep van de campagne goed te bereiken was. Flair en Mezza kon direct verdieping geven aan “Welcome to the club” en de diversiteit en het plezier van golf in beeld brengen en natuurlijk AD en Volkskrant. In het succesvolle concept ‘Golfsetje’ interviewen we golfsetjes, vriendinnen, een vader en dochter en stelletjes die samen golfen. Ze vertellen over hun liefde voor de sport, elkaar en het plezier dat golf hen geeft.

Het resultaat

Niet-golfers kwamen vaker in aanraking met golf

Het eerste campagnejaar heeft direct al een aantal positieve resultaten met zich meegebracht. Uit het imago-onderzoek van onderzoeksbureau Validators bleek dat er afgelopen jaar vaker gegolft werd met collega’s, zakenpartners, vrienden en kinderen ten opzichte van 2022. Ook niet-golfers zijn vaker in aanraking gekomen met golf, o.a. via werk zoals bedrijfsuitjes. Verder bleek dat als men de campagne gezien heeft, de intentie om te golfen significant stijgt.

Positieve verandering in beeld van golfers onder niet-golfers

Ze worden o.a. als geduldig, gedreven en bourgondisch gezien. Daarnaast zien we een stijging in de associatie ‘goed voor de mentale gezondheid’ onder niet-golfers, wat een goede motivatie kan zijn om te gaan golfen. Tot slot bleek uit de data van NGF dat de mensen die ‘Golfstart’ hebben aangeschaft de gemiddelde leeftijd verlaagde van 48 naar 47 jaar. Bij ‘Probeergolf’ daalde de gemiddelde leeftijd van 48 jaar (2022) naar gemiddeld 42 jaa

Branded content
Branded content
Branded content

Maak ook impact

Wil jij ook je naamsbekendheid, merkvoorkeur en overweging vergroten en zodoende meer sales genereren? Neem dan vandaag nog vrijblijvend contact op met de media-adviseurs van DPG Media. Zij denken graag met je mee over de vraag hoe jouw boodschap succesvol onder de aandacht kan worden gebracht bij de juiste doelgroep.

DPG Media Advertising
+31 880 13 96 40
adverteren@dpgmedia.nl

Deze campagne is te danken aan
NGF: Danielle Wallet, Niki Wijnen
STROOM: Martijn Jaartsveld, Marieke van den Hoek
Validators: Bart Massa
Creature: Sanne Tolsma
DPG Media Account: Martin van Epen, Alwin Moraal
DPG Media Partnerships: Joyce Kaatee
DPG Media Strategie: Yvette van der Veen
DPG Media Creatie: Andrea Jansen
DPG Media Project Management: Tamara Gras

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
DPG Media

Met 1200 journalisten die dagelijks werken aan kwaliteitsnieuws. Op papier in krant en magazine, via web en app via tablet en smartphone. In tekst, beeld, geluid en video.

Lees meer

Wij zijn een toonaangevende uitgever van nationale, regionale en lokale nieuwsmerken, radio en websites; AD, de Volkskrant, Trouw, Het Parool, Tubantia, De Gelderlander, BN DeStem, de Stentor, Brabants Dagblad, Eindhovens Dagblad, PZC, vele huis-aan-huiskranten, ADR Nieuwsmedia, de Ondernemer, NationaleVacaturebank.nl, Intermediair.nl, Tweakers.nl, Hardware.info, Reclamefolder.nl, Independer, Autotrack.nl, Sportnieuws.nl, MyChannels, indebuurt.nl en Qmusic. Gevestigde merken met zorg en aandacht gemaakt. Merken die je kunt vertrouwen. Ook als het gaat om bereikcijfers en views. Inzichtelijk en transparant.

Echte mensen. Echte media. Echte resultaten.

Lees minder
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in