Overslaan en naar de inhoud gaan

Watch out! Trendreport ahead

Ilja Demilt, Head of Business Strategy bij Mindshare, over 7 kernveranderingen in het marketinglandschap.
Partner
DPG Media

Met 1200 journalisten die dagelijks werken aan kwaliteitsnieuws. Op papier in krant en magazine, via web en app via tablet en smartphone. In tekst, beeld, geluid en video.

Lees meer

Wij zijn een toonaangevende uitgever van nationale, regionale en lokale nieuwsmerken, radio en websites; AD, de Volkskrant, Trouw, Het Parool, Tubantia, De Gelderlander, BN DeStem, de Stentor, Brabants Dagblad, Eindhovens Dagblad, PZC, vele huis-aan-huiskranten, ADR Nieuwsmedia, de Ondernemer, NationaleVacaturebank.nl, Intermediair.nl, Tweakers.nl, Hardware.info, Reclamefolder.nl, Independer, Autotrack.nl, Sportnieuws.nl, MyChannels, indebuurt.nl en Qmusic. Gevestigde merken met zorg en aandacht gemaakt. Merken die je kunt vertrouwen. Ook als het gaat om bereikcijfers en views. Inzichtelijk en transparant.

Echte mensen. Echte media. Echte resultaten.

Lees minder
Trendreport
Trendreport
  • Erkenning voor de evolutie van marketing
  • Meer prioriteit voor pullmarketing
  • De toekomst maken we zelf

Eind 2024 waren er 256(!) trendrapporten over marketing en reclame in 2025. De revolutie verpakt in meerdere metatrends, met hip jargon, marketing newspeak, AI gegenereerde visuals en de jaarlijkse doodverklaring van traditionele TV-reclame (personalised hypertargeting is here to stay!). Voor Mindshare hét perfecte moment voor trendrapport 257! Maar met één grote kanttekening: alleen lezen heeft geen zin. Ilja Demilt, Head of Business Strategy bij Mindshare, vertelt er alles over in dit artikel van Grow van DPG Media.

Beyond reading: het belang van toepassing

Ons FUTURE TRENDS rapport is solide. Gebaseerd op gedegen onderzoek onder meer dan 25 lokale en internationale publishers en gewogen door de uitkomsten van een representatief consumentenonderzoek. We identificeren zeven kernveranderingen in het marketinglandschap. De inhoud is doordacht, de vormgeving aantrekkelijk, de oplossingen prikkelend. Maar wat ons betreft ben je dan nog nergens. Hét verschil maak je namelijk in de toepassing.

Je kunt alle trendrapporten van kaft tot kaft lezen, maar dat maakt je geen betere marketeer. Sterker nog, hoe meer je over de toekomst leest, hoe meer je afgestompt raakt voor de inhoud. "Ja, ja, AI heeft de toekomst, nu weet ik het wel."

Erkenning voor de evolutie van marketing

De effectiviteit van reclame wordt niet versterkt door de hoeveelheid herhalingen, maar juist door de relevantie van de boodschap. Reclame-elasticiteit (zie hoofdstuk 6) meet de relatie tussen advertentie-uitgaven en de tolerantie voor de hoeveelheid reclame. Kortom; hoeveel reclame kan je doelgroep écht verdragen voordat ze afhaken? Hoeveel effect hebben je campagnes nog op je resultaten? Hoe "rekbaar" is je marketing?

Consumenten zijn steeds minder vatbaar voor traditionele push-marketing. Opgegroeid in de hedendaagse informatiejungle zijn ze uitgerust met vernuftige digitale marketing survival skills. Ze hebben geen hekel aan merken of een goede deal, integendeel. Ze hebben simpelweg geen aandacht voor en geen zin meer in gemakzuchtige, hersenloze reclamedrek. Aandacht vang en behoud je slechts met één ingrediënt: relevantie. What's in it for me?

Trendreport

Meer prioriteit voor pullmarketing

Relevantie is waarde bieden in ruil voor kostbare aandacht. Waarde middels persoonlijke, meeslepende, memorabele communicatie. Door prikkelende merkpartnerships, of door het bieden van ervaringen die emotioneel verbinden. 

In een wereld waarin reclame onder druk staat is creativiteit en ondernemerschap vereist waarbij het juist soms oncomfortabel moet worden. Pullmarketing wordt belangrijker en gaat een doorslaggevende rol spelen bij de queeste naar relevantie. Het thema is relatief abstract en ongrijpbaar, vandaar dat we in ons trendrapport drie potentierijke sub thema’s concretiseren. Tegelijkertijd is het dus essentieel dat marketeers zelf ook meer in actie komen dan bij conventionele pushmarketing. 2025 biedt daarvoor volop technologische en creatieve mogelijkheden. Dat staat allemaal in ons rapport.

De toekomst maken we zelf!

De waarde van ons trendrapport schuilt echter niet in de mooie woorden, aantrekkelijke vormgeving, scherpe analyses of de slimme conclusies, maar enkel in de toepassing. 

Laat je dus zeker inspireren door onze bevindingen over Messy Media, Generative Advertising, Elasticiteit & Sustainable Media. Maar nog belangrijker: ga samen met de schrijvers, de experts aan de slag om uit te vinden wat deze inzichten kunnen betekenen voor jouw merk en jouw werk. Hoe we samen relevantie en waarde kunnen creëren voor jouw (potentiële) klanten.

Trends worden beschreven, maar de toekomst maken we zelf. Mindshare nodigt je uit om samen, op basis van onze inzichten en expertise, de toekomst van jouw merk te creëren.

Bekijk alle inzichten in het Future Trends rapport

Trendreport

Download het Future Trends rapport

Durf jij de toekomst met beide handen aan te grijpen? 

👉 Bekijk hier alle inzichten in het Future Trends rapportof neem direct contact op met Ilja van Mindshare om zelf ook future fit te worden!

Maak van 2025 het jaar van jouw merk.

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
DPG Media

Met 1200 journalisten die dagelijks werken aan kwaliteitsnieuws. Op papier in krant en magazine, via web en app via tablet en smartphone. In tekst, beeld, geluid en video.

Lees meer

Wij zijn een toonaangevende uitgever van nationale, regionale en lokale nieuwsmerken, radio en websites; AD, de Volkskrant, Trouw, Het Parool, Tubantia, De Gelderlander, BN DeStem, de Stentor, Brabants Dagblad, Eindhovens Dagblad, PZC, vele huis-aan-huiskranten, ADR Nieuwsmedia, de Ondernemer, NationaleVacaturebank.nl, Intermediair.nl, Tweakers.nl, Hardware.info, Reclamefolder.nl, Independer, Autotrack.nl, Sportnieuws.nl, MyChannels, indebuurt.nl en Qmusic. Gevestigde merken met zorg en aandacht gemaakt. Merken die je kunt vertrouwen. Ook als het gaat om bereikcijfers en views. Inzichtelijk en transparant.

Echte mensen. Echte media. Echte resultaten.

Lees minder
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in