Consumenten verkiezen fysieke winkels boven online winkelen
Met 1200 journalisten die dagelijks werken aan kwaliteitsnieuws. Op papier in krant en magazine, via web en app via tablet en smartphone. In tekst, beeld, geluid en video.
Lees meerWij zijn een toonaangevende uitgever van nationale, regionale en lokale nieuwsmerken, radio en websites; AD, de Volkskrant, Trouw, Het Parool, Tubantia, De Gelderlander, BN DeStem, de Stentor, Brabants Dagblad, Eindhovens Dagblad, PZC, vele huis-aan-huiskranten, ADR Nieuwsmedia, de Ondernemer, NationaleVacaturebank.nl, Intermediair.nl, Tweakers.nl, Hardware.info, Reclamefolder.nl, Independer, Autotrack.nl, Sportnieuws.nl, MyChannels, indebuurt.nl en Qmusic. Gevestigde merken met zorg en aandacht gemaakt. Merken die je kunt vertrouwen. Ook als het gaat om bereikcijfers en views. Inzichtelijk en transparant.
Echte mensen. Echte media. Echte resultaten.
- Omnichannel vs optichannel
- De optimale winkelervaring
- Balans tussen innovatie en de vertrouwde winkelervaring
De wereld van online winkelen ontwikkelt zich snel en retailers richten zich op de beste omni- en optichannelstrategieën om klanten een optimale winkelervaring te bieden. In deze context groeit de invloed van AI binnen de sector en worden diverse nieuwe technologieën toegepast binnen de online winkelervaring van klanten. En juist dáár heerst een spanningsveld: zijn Nederlandse consumenten wel op zoek naar innovatie? Uit het grootschalige onderzoek ‘Hartslag van Nederland’, gepubliceerd op Grow door DPG Media, blijkt dat de meerderheid van de Nederlanders, ongeacht hun leeftijd, nog steeds liever fysiek winkelt dan online.
Het is daarom belangrijk als retailer om online zichtbaar te zijn, maar vergeet de winkelervaring niet.
Gerelateerd
In de whitepaper onderaan dit artikel deelt DPG Media haar visie op trends in de retailbranche voor 2025. Daarnaast delen zij nuttige inzichten uit het grootschalige doelgroeponderzoek ‘Hartslag van Nederland’, om jouw marketingstrategie te optimaliseren.
Omnichannel vs optichannel
Bij een omnichannel strategie worden alle beschikbare kanalen geïntegreerd en op elkaar afgestemd. Hierdoor krijgen consumenten een consistente ervaring, ongeacht het kanaal dat ze gebruiken. De nadruk ligt op een naadloze klantreis. De consument kan bijvoorbeeld moeiteloos switchen tussen online en offline kanalen zonder dat dit invloed heeft op de ervaring.
Bij een optichannel strategie wordt specifiek gekeken naar welk kanaal het meest effectief is voor een bepaalde doelgroep of situatie. Dat kanaal wordt dan optimaal ingezet. Het gaat hier niet om het gebruik van alle kanalen, maar om het kiezen van het beste kanaal op het juiste moment, afhankelijk van de klantvoorkeur en -behoefte.
De optimale winkelervaring
Of je nu kiest voor een omnichannel- of een optichannelstrategie, het is essentieel om te streven naar de optimale winkelervaring voor je klanten om zo op te vallen in de zeer competitieve retailbranche. Meer dan 90 procent van de consumenten verlangt een gepersonaliseerde winkelervaring. Maar hoe kun je deze ervaring, naast de inzet van nieuwe technologieën, realiseren? Het is belangrijk om je te onderscheiden en te bouwen aan een sterk merk waarmee jouw klanten een emotionele band voelen. Een sterke merkidentiteit zorgt ervoor dat klanten je merk gaan herkennen en voor jouw merk kiezen, zelfs als er goedkopere alternatieven beschikbaar zijn. Denk bijvoorbeeld aan een duurzame benadering of storytelling die aansluit op de waarden van je klanten.
Balans tussen innovatie en de vertrouwde winkelervaring
Ons advies is om je in je marketingplan niet blind te staren op de groei van online aankopen. Uit het grootschalige doelgroeponderzoek ‘Hartslag van Nederland’ van DPG Media blijkt dat de meerderheid van de Nederlanders nog steeds hun aankopen fysiek in de winkel doet, ongeacht hun leeftijd. De balans tussen innovatie en de vertrouwde winkelervaring is belangrijk om relevant te blijven.
Download de whitepaper
In deze whitepaper deelt DPG Media haar visie op trends in de retailbranche voor 2025. Daarnaast vind je nuttige consumenten inzichten uit het grootschalige doelgroeponderzoek ‘Hartslag van Nederland’, die je kunt gebruiken om jouw marketingstrategie te optimaliseren. Vul het formulier in op Grow van DPG Media en ontvang de whitepaper direct in je inbox.
Onderzoek
DPG Media doet als mediabedrijf continu onderzoek. De resultaten uit dit rapport zijn afkomstig van het grootschalige doelgroeponderzoek ‘Hartslag van Nederland’ van DPG Media. In dit rapport delen wij de interesses van de Nederlandse consument in de retailbranche met een specifieke focus op de subbranches mode, lifestyle en beauty.
Het onderzoek is uitgevoerd door Panel Inzicht in oktober 2024 onder 3200 respondenten in de leeftijd 20 t/m 79 jaar. Het onderzoek is eerder uitgevoerd in 2022, waardoor een vergelijking mogelijk is tussen verschillende metingen. De onderzoeksresultaten kunnen wij selecteren op geslacht, leeftijd en leefsituatie.
Met 1200 journalisten die dagelijks werken aan kwaliteitsnieuws. Op papier in krant en magazine, via web en app via tablet en smartphone. In tekst, beeld, geluid en video.
Lees meerWij zijn een toonaangevende uitgever van nationale, regionale en lokale nieuwsmerken, radio en websites; AD, de Volkskrant, Trouw, Het Parool, Tubantia, De Gelderlander, BN DeStem, de Stentor, Brabants Dagblad, Eindhovens Dagblad, PZC, vele huis-aan-huiskranten, ADR Nieuwsmedia, de Ondernemer, NationaleVacaturebank.nl, Intermediair.nl, Tweakers.nl, Hardware.info, Reclamefolder.nl, Independer, Autotrack.nl, Sportnieuws.nl, MyChannels, indebuurt.nl en Qmusic. Gevestigde merken met zorg en aandacht gemaakt. Merken die je kunt vertrouwen. Ook als het gaat om bereikcijfers en views. Inzichtelijk en transparant.
Echte mensen. Echte media. Echte resultaten.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid