Overslaan en naar de inhoud gaan

De kracht van een omnichannel aanpak in modebranche

Trends zie je niet alleen in de mode, ook op het gebied van winkelgedrag zie je verschillende trends. Benieuwd wat er is veranderd?
Partner
DPG Media

Met 1200 journalisten die dagelijks werken aan kwaliteitsnieuws. Op papier in krant en magazine, via web en app via tablet en smartphone. In tekst, beeld, geluid en video.

Lees meer

Wij zijn een toonaangevende uitgever van nationale, regionale en lokale nieuwsmerken, radio en websites; AD, de Volkskrant, Trouw, Het Parool, Tubantia, De Gelderlander, BN DeStem, de Stentor, Brabants Dagblad, Eindhovens Dagblad, PZC, vele huis-aan-huiskranten, ADR Nieuwsmedia, de Ondernemer, NationaleVacaturebank.nl, Intermediair.nl, Tweakers.nl, Hardware.info, Reclamefolder.nl, Independer, Autotrack.nl, Sportnieuws.nl, MyChannels, indebuurt.nl en Qmusic. Gevestigde merken met zorg en aandacht gemaakt. Merken die je kunt vertrouwen. Ook als het gaat om bereikcijfers en views. Inzichtelijk en transparant.

Echte mensen. Echte media. Echte resultaten.

Lees minder
De kracht van een omnichannel aanpak in modebranche
De kracht van een omnichannel aanpak in modebranche

Trends zie je niet alleen in de mode, ook op het gebied van winkelgedrag zie je verschillende trends. Met name door corona is het shopgedrag veranderd, maar ook duurzaamheid zorgt ervoor dat er anders wordt gewinkeld.  Benieuwd wat er is veranderd? Download de infographic van het Panel Inzicht onderzoek van maart 2022.

Veranderend consumentengedrag

Het effect van corona en gestegen kosten is nog steeds te zien in de uitgaven op modegebied. Tweederde geeft aan voorzichtiger te zijn met uitgaven op gebied van kleding en schoenen. 

Ruim een derde van de consumenten geeft daarnaast aan meer online te zijn gaan winkelen tijdens de corona periode. Vooral jongeren (16-25 jaar) zijn van plan dit ook in de toekomst te blijven doen. 

De kracht van een omnichannel aanpak

Consumenten doen steeds vaker online onderzoek om vervolgens 'offline' de aankoop te doen. We spreken hier van het ROPO-effect, oftewel: Research Online Purchase Offline. Dit is ook terug te zien in de resultaten van het mode onderzoek. Inspiratie en oriëntatie vindt voornamelijk via online bronnen plaats (websites van merken en zoekmachines), terwijl de aankoop van zowel schoenen als kleding daarentegen juist overwegend offline plaatsvindt. Driekwart koopt kleding het liefst in een fysieke winkel, voor schoenen is dit ruim twee derde. 

De samenwerking tussen online kanalen en fysieke winkel(s) wordt dan ook steeds belangrijker. Uit onderzoek weten we dat online zichtbaarheid grote invloed heeft op de aankopen in fysieke winkel(s). Het effectief inzetten van online marketing blijft in de modebranche dan ook  enorm belangrijk!

Uitverkoop blijft belangrijk, duurzaamheid ook een hot topic

Jongeren (16-25 jaar) laten zich het meest leiden door sales. Zowel voor kleding als voor schoenen geeft ruim driekwart aan hier rekening mee te houden. Opvallend is dat bijna de helft van de jongeren vindt dat men te veel geld uitgeeft aan mode. Hoewel de uitverkoop dus blijft trekken, is duurzaamheid ook nog steeds een hot topic. Consumenten kopen en verkopen steeds vaker tweedehands kleding, blijkt ook uit onderzoek. Met name de groep 26-34 jarigen doet dit regelmatig: ruim een derde verkoopt regelmatig kleding die men zelf niet meer draagt. 

Download hier de infographic van het onderzoek

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
DPG Media

Met 1200 journalisten die dagelijks werken aan kwaliteitsnieuws. Op papier in krant en magazine, via web en app via tablet en smartphone. In tekst, beeld, geluid en video.

Lees meer

Wij zijn een toonaangevende uitgever van nationale, regionale en lokale nieuwsmerken, radio en websites; AD, de Volkskrant, Trouw, Het Parool, Tubantia, De Gelderlander, BN DeStem, de Stentor, Brabants Dagblad, Eindhovens Dagblad, PZC, vele huis-aan-huiskranten, ADR Nieuwsmedia, de Ondernemer, NationaleVacaturebank.nl, Intermediair.nl, Tweakers.nl, Hardware.info, Reclamefolder.nl, Independer, Autotrack.nl, Sportnieuws.nl, MyChannels, indebuurt.nl en Qmusic. Gevestigde merken met zorg en aandacht gemaakt. Merken die je kunt vertrouwen. Ook als het gaat om bereikcijfers en views. Inzichtelijk en transparant.

Echte mensen. Echte media. Echte resultaten.

Lees minder
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in